Main Article Content

Manuel Mora Márquez
Universidad de Córdoba
Spain
Francisco de Paula Gómez Luque
Universidad de Córdoba
Spain
Vol. 3 (2016), Didaxis, pages 63-76
DOI: https://doi.org/10.17979/digilec.2016.3.0.1933
Submitted: Dec 9, 2016 Accepted: Dec 19, 2016 Published: Dec 30, 2016
How to Cite

Abstract

This paper describes a didactic proposal to bring the concept of landscape closer to the classroom of Early Childhood Education, in which, based on playful and motivating activities, allow children at this stage of education to acquire knowledge about the environment and contents of the transversal theme of Environmental Education.

 

This concept of the landscape helps the social and cognitive development and to know the environment of the boy and girl, which allows to establish, from this early age, positive habits and attitudes of care and respect of the environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Aramburu, F. (1993). Las ciencias sociales en la educación ambiental. Aula 5, pp. 73-82. Universidad de Salamanca.

Bajo, Mª J. (2001). El paisaje en el curriculum de Educación Primaria, dentro del Área del Conocimiento del Medio Natural, Social y Cultural. Aula, nº 13, pp 51-61.

Benayas, J (1992). Paisaje y Educación Ambiental. Madrid. MOPTMA.

García A.B. y Benavides, M. (1996): El paisaje a través de los ojos de un niño. En III Jornadas de Didáctica de la Geografía, Madrid, A.G.E

García de la Vega, A. (2004). El itinerario geográfico como recurso didáctico para la valoración del paisaje. Didáctica geográfica.

Gómez, A. (1993). Reflexiones acerca del contenido paisaje en los currícula de la enseñanza de la Enseñanza Obligatoria. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, nº 16, pp. 231-240.

Liceras, A. (2003). Observar e interpretar el paisaje. Estrategias didácticas. Granada. Grupo Editorial Universitario.

Liceras, A. (2013). Didáctica del paisaje. Lo que es, lo que representa, como se vive. Iber, Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, nº 74, pp. 85-93.

Pearce, D. W. (1995). Economía de los recursos naturales y del medio ambiente (No. 333.7 P359e). Madrid, ES: Colegio de Economistas de Madrid: Ed. Celeste.

Plan Regional de Educación Ambiental de Castilla la Mancha (2003). Recuperado el 20 de diciembre de 2016 (http://www.dipucuenca.es/medio_ambiente/Agenda%2021%20Local/documentacion_pdf/7bis_prea.pdf)

Martínez, R. y García-Morís, R. (2014). El concepto del paisaje en los curricula de Educación infantil de las comunidades autónomas españolas. En Nuevas perspectivas conceptuales y metodológicas para la educación geográfica, pp. 479-496.

Novo, M. (1996). La Educación Ambiental formal y no formail. Iberoamericana de Educación, (11).

Real Academia de la Lengua. Diccionario de la Lengua Española (2014). Recuperado el 20 de diciembre de 2016 (http://dle.rae.es/?w=diccionario)

Velázquez de Castro, F. (Coord.) (2002). La educación ambiental en el siglo XXI. Granada: Grupo Editorial Universitario.