Main Article Content

Angélica García-Manso
Universidad de Extremadura
Spain
Vol. 3 (2016), Articles, pages 49-62
DOI: https://doi.org/10.17979/digilec.2016.3.0.1751
Submitted: Jul 3, 2016 Accepted: Sep 21, 2016 Published: Dec 30, 2016
How to Cite

Abstract

This study describes and analyzes the Seminar dedicated to “Children’s Literature and Advertising” in the context of the Multimodal Reading for the subject Children’s Literature Teaching in the third year of the Degree in Primary Education. Specifically, we study five ads related to car brands whose intertext is represented by children’s stories. Mendoza Fillola’s notion of “reading literacy” or “intertext reader”expands on that of “multimedia competition”, because the advertisements emphasiseiconographically secondary elements in the tales and transform them into main aspects. The analysis shows the metamorphosis which texts such as Cinderella, The Ant and the Grasshopper, Snow White, The Tortoise and the Hare and the character of Gulliver suffer in advertising marketing.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Ambròs Pallarès, Alba (2014). “Hipertextos fragmentados”. Textos de Didáctica de la Lengua y la Literatura 65, 73-82.

Anía Lafuente, B. J., Asenjo González, M. y Suárez Almenara, J. L. (2002). “Los verdaderos símbolos de la medicina: la serpiente y el bastón de Asclepio, pero no el caduceo”. Medicina Clínica 119, 336-338.

Genette, G. (1989). Palimpsestos. Madrid: Taurus.

Gil Juan, M. R. y Reyes López, L. (2015). “Liebres y tortugas: una oportunidad para atender la diversidad en el aula”, Aula de Innovación Educativa 239, pp. 53-57.

Kay, J. (2007). “La liebre y la tortuga: una fábula para ejecutivos senior”, Training &DevelopmentDigest 62, 22-23.

Kristeva, J. (1967). «Bakthine, le mot, le dialogue et le roman». Critique 239, 438-465.

MendozaFillola, A. (1999). “Función de la literatura infantil y juvenil en la formación de la competencia lingüística”. En Literatura infantil y su didáctica, P.Cerrillo y J. García Padrino (Eds.), 11-53. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha.

Mendoza Fillola, A. (2001). El intertexto lector. El espacio de encuentro de las aportaciones del texto con las del lector. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha.

Palomares Marín, M. C. (2015). “Literatura infantil y Universidad: un estudio descriptivo sobre la formación inicial del profesorado de Grado en Educación Primaria”. Investigaciones sobre Lectura 3, 44-66.