Contido principal do artigo

  • Carmen Ollero Novo
Carmen Ollero Novo
España
Vol. 18 Núm. 1 (2024): , Artículos, Páxinas 98-115
DOI: https://doi.org/10.17979/rotur.2024.18.1.10215
Recibido: dec. 27, 2023 Aceptado: xan. 12, 2024 Publicado: feb. 6, 2024
##submission.howToCite##

Resumo

O surf é un deporte, un estilo de vida e un produto turístico. Actualmente, converteuse nunha industria turística global que transforma a natureza nun recurso turístico e identifica a busca das mellores ondas como a principal motivación para viaxar, xerando ao mesmo tempo un impacto directo nos territorios. Do mesmo xeito, o turismo de surf enténdese como un produto capaz de revitalizar destinos consolidados de sol e praia, con potencial para xerar unha oferta turística específica. Este traballo propón abordar o estudo do desenvolvemento do turismo de surf no concello de Valdoviño (A Coruña), onde este deporte se practica dende os anos 70. Alcanzou proxección internacional a finais dos anos 80 grazas ao campionato Pantín Classic e, recentemente, deu forma ao produto turístico A Costa das Ondas. A través dun análise cualitativo, analizaranse aspectos como a súa evolución, os recursos endóxenos e as características da oferta e da demanda. Tamén exploraremos os axentes involucrados na súa xestión e planificación, o papel do campionato e a súa conexión cos principios de sustentabilidade. Para finalmente demostrar que o surf está a converterse nunha das forzas impulsoras do crecemento económico do concello, capaz de desenvolver un turismo especializado e sostible

Descargas

Os datos de descargas todavía non están dispoñibles.

Métricas

Cargando métricas ...

Detalles do artigo

Citas

A Costa das Ondas. (s.f.). https://www.costadasondas.surf/es/ [Fecha de consulta: 05/05/2023]

Antar-Ecotono, U.T.E (2004). El Turismo de Naturaleza en España y su plan de impulso. Estudio contratado por la Subdirección General de Calidad e Innovación Turística. Secretaría General de Turismo.

Araújo, Noelia, Fraiz, José Antonio y Paül, Valerià (2011). El turismo activo o de aventura como componente destacado del turismo de naturaleza, análisis de la oferta en Galicia. Gran Tour, 4, 8-31.

Araújo, Noelia, Fraiz, José Antonio y Paül, Valerià (2012). El turismo activo como modalidad turística en expansión análisis de la oferta de turismo activo en España. Contabilidad y Negocios: Revista del Departamento Académico de Ciencias Administrativas, 7(13), 59-70. https://doi.org/10.18800/contabilidad.201201.005

Asociación Nacional de Empresas de Turismo Activo - ANETA (2020). Encuesta de la situación del Turismo Activo en España ante la crisis sanitaria provocada por la pandemia de Covid-19. https://www.aneta.es/informe-turismo-activo-2020

Axencia Turismo de Galicia (2018, enero). La Xunta presenta 'Galicia Surfing', una propuesta que identifica las 100 mejores playas gallegas para este deporte. https://www.turismo.gal/espazo-institucional/actualidade/detalle-nova?content=nova_1480.html

Barbieri, Carla y Sotomayor, Sandra (2013). Surf travel behavior and destination preferences: An application of the Serious Leisure Inventory and Measure. Tourism management, 35, 111-121. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2012.06.005

Blanco, Ricardo (2006). El turismo de naturaleza en España y su plan de impulso. Estudios Turísticos, 169-170, 7-38. https://doi.org/10.61520/et.169-1702006.982

Buckley, Ralph (2002). Surf tourism and sustainable development in Indo-Pacific Islands. The industry and the islands. Journal of sustainable tourism, 10(5), 405-424. https://doi.org/10.1080/09669580208667176

Buckley, Ralph, Guitart, Daniela y Shakeela, Aishath (2017). Contested surf tourism resources in the Maldives. Annals of Tourism Research, 64, 185-199. https://doi.org/10.1016/j.annals.2017.03.005

Canales, Manuel (2006). Metodologías de Investigación Social. LOM Ediciones.

Carrasco, Pedro (2020). Análisis de las empresas de turismo activo en España. ROTUR. Revista de Ocio y Turismo, 14(2), 37-54. https://doi.org/10.17979/rotur.2020.14.2.6509

Concello de Valdoviño (s.f.a). https://www.concellodevaldovino.com/destino-surf/ [Fecha de consulta 05/05/2023]

Dolnicar, Sara y Fluker, Martin (2003). Behavioural market segments among surf tourists: investigating past destination choice. Journal of Sport & Tourism, 8(3), 186-196. https://doi.org/10.1080/14775080310001690503

Esparza, Daniel (2011). De Hawái al Mediterráneo. La génesis del surf en España. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 7(26), 370-383. https://doi.org/10.5232/ricyde2011.02603

Félix, Teba (2016). Planificación y gestión sostenible del turismo en Espacios Naturales Protegidos: Formulación de una propuesta para la Laguna y Arenal de Valdoviño (Galicia, España). [Tesis doctoral. Universidade da Coruña].

Gonçãlves, Francisco Eduardo y Barretto, Margarita (2010). Turismo de transformación: Ecoturismo en reservas de la biosfera dentro del marco de la economía de la experiencia. Estudios y perspectivas en turismo, 19(2), 315-329. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S1851-17322010000200009&script=sci_abstract

GOODLIFE Turismo & Deporte consultores (2015). Diagnóstico e proposta de desenvolvemento dun producto turístico sustentable de surf no destino Ferrolterra-Rías Altas. https://turismoferrolterra.es/wp-content/uploads/2020/12/20160114-COSTA-DAS-ONDAS.pdf

Lazarow, Neil, Miller, Marc L. y Blackwell, Boyd (2008). The Value of Recreational Surfing to Society. Tourism in Marine Environments, 5 (2-3), 145-158. https://doi.org/10.3727/154427308787716749

Lezcano, María Elvira (2016). El Camino de San Andrés de Teixido (A Coruña): raíces históricas, gestión cultural y turismo. [Tesis doctoral. Universidade da Coruña].

Martín, Roberto y Luque, Ana María (2014). Propuesta de diversificación de productos en destinos consolidados el turismo de surf en la Costa del Sol occidental. Estudios Turísticos, (199), 63-88. https://doi.org/10.61520/et.1992014.1178

McGregor, Thomas y Wills, Samuel (2017). Surfing a Wave of Economic Growth. CAMA, 31. http://doi.org/10.2139/ssrn.2955476

Patiño, Carlos Alberto y Lois, Rubén Camilo (2016). El producto turístico de naturaleza en el litoral gallego como instrumento de sostenibilidad ambiental. Monografies de la Societat d’Historia Natural de les Balears, (23), 345-355.

Ponting, Jee (2008). Consuming Nirvana: An exploration of surfing tourist space (Tesis Doctoral. Univesity of Technology. Sindey].

Prieto, Alberto (2008). Surf y Desarrollo Turístico Sostenible en Galicia. TURyDes: Revista de Investigación en Turismo y Desarrollo Local, 1(3). https://www.eumed.net/rev/turydes/03/apr.htm

Rivera, Manuel (2016). Paisaje, patrimonio y turismo de surf: factores de atracción y motivación en el Parque Natural del Estrecho, España. Cuadernos de Turismo, (37), 351–376. https://doi.org/10.6018/turismo.37.256271

Salvador, Pau (2013). Visiones de la naturaleza en la publicidad turística. Pensar la Publicidad. Revista Internacional de Investigaciones Publicitarias, 7(1), 89-111. https://doi.org/10.5209/rev_PEPU.2013.v7.n1.42438

Santos, Diego (2015). El mundo sobre las olas. Perspectiva de desarrollo turístico a través del surfing. [Tesis doctoral, Universidad Rey Juan Carlos, España].

Santos, Diego (2017). El surf, de práctica en la naturaleza a deporte de piscinas. En XV Premio de Ensayo Breve de la Asociación Castellano-Manchega de Sociología "Fermín Caballero" (pp. 87-107).

Santos, Diego y Moreno, José Miguel (2020). ¿Es necesario regular la práctica de surf durante el verano? Barataria: Revista Castellano-Manchega de Ciencias Sociales, 28, 93-111. https://doi.org/10.20932/barataria.v0i28.560

Sariego, Ignacio y Moreno, Alberto (2015). El desarrollo turístico y territorial del surf: Ribamontán al Mar, “Surf a toda costa”. Estudios turísticos, 205, 119-138. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5516663

Surf & Nature Alliance (2019). Manifiesto para la protección de las olas. Libros del Océano.

Towner, Nick (2016). Searching for the perfect wave: Profiling surf tourists who visit the Mentawai Islands. Journal of Hospitality and Tourism Management, 26, 63-71. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2015.11.003

TURESPAÑA (s.f.). Surf en España. https://www.spain.info/es/descubrir-espana/surf-actividades [Fecha de consulta 04/05/2023]

Turismo de Ferrolterra (s.f.). Espacios naturales costeros. https://turismoferrolterra.es/espacios-naturales-costeros/ [Fecha de consulta 04/05/2023]

Viedma Rojas, Antonio (2007). Fundamentos del enfoque cualitativo y cuantitativo. En Jesús Gutiérrez Brito (coord.) La investigación social del turismo: perspectivas y aplicaciones (pp.15-26). Thomson-Paraninfo.

Wayne, Stephen (2003). A sociological study of the surfing subculture in the Santa Cruz area. (Tesis doctoral). San Jose State University, California.