Main Article Content

Mónica Isabel Mejía Rocha
University of Guanajuato (México)
Mexico
Biography
Vol. 9 No. 1 (2015), Monograph. Application of new information and communication technologies to tourism, pages 35-43
DOI: https://doi.org/10.17979/rotur.2015.9.1.1338
Submitted: Oct 27, 2015 Accepted: Oct 27, 2015 Published: Jul 30, 2015
How to Cite

Abstract

The present work, exploratory work, exposes a diagnosis on the use of information and communication technologies (TIC'S) in 175 tourism companies in the city of Guanajuato. Among the main results, it was found that the vast majority of companies include at least one ICT for the development of their daily activities. Among the most recurrent tasks in which these technologies are found are: marketing, administration and customer service. The ICTs with the greatest recurrence in the sample were: Data processors, point of sale terminals, web pages, social networks and globalizers. From this work it can be concluded that the inclusion of new technologies in the tourism industry will invariably be associated with the development of tourism in a given destination.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

References

Bigne, A., Font, A., y Andreu, S. (2000): Marketing de destinos turísticos: Análisis y estrategias de desarrollo, Madrid, ESIC.

Dewett, J., y Jones, G. (2001). “The role of information technology in the organization: a review, model and assessment”, Journal of Management, 3: 313-346.

Domínguez, P., Richter, S., y Castro, R. (2006): “Contraste de la capacidad de respuesta a correos electrónicos entre hoteles independientes de cadena”, Universidad de las Américas, 15.

Flavián, C., y Guerra, R. (2004): “Nuevas perspectivas de la estrategia de marketing en un entorno virtual”, Revista de Gestión Pública y Privada, 9: 103-114.

Gómez, A. (2005): “Seguridad Informática: funciones y responsabilidades de los empleados y directivos”, Capital Humano, 18: 68 – 81.

González, I., Torres, J., y Sifuentes, G. (2012): “Uso e implementación de las tecnologías de información y comunicación en la toma de decisiones en los hoteles de la ciudad de Durango”, Revista de la Alta Tecnología y la Sociedad, 1: 1-15.

Hizaji, O. (2002): “E-marketing, una inversión con retorno”, Deusto, marketing y ventas, 50: 6-11.

López, J. (2007): “Evolución de los modelos de negocios en Internet”, Economía Industrial, 364: 213-229.

Luque, T., y Castañeda, J. (2007): “Internet y el valor del negocio”. Mediterráneo Económico, 11: 397-415.

Martínez, M. (2014). “El uso de las TICS (Tecnología de la información y comunicación) se ha proliferado dentro del ámbito del turismo convirtiéndose en una herramienta fundamental y un aliado en internet para llegar a conquistar turistas para los diferentes destinos que se promocionan en la web”, Revista Turismo y Tecnología.

Molina, V. (2007): “Ocio y turismo en la era de la Globalización”, Marketing Trends Congress.

Polo, D. (2009): “La filosofía 2.0 y la explosión audiovisual en internet", Razón y Palabra, 7: 87-96.

Przybylski, A. (1995): Marketing de servicios turísticos, Argentina: SURPASS.

Ruiz, M., y Moliner, V. (2009) : “El uso de las Tecnologías de Información y Comunicación como elemento diferenciador en Hoteles”, Gest. Tur., 7: 81-90.

SECTUR. (2015) : "Inventario Turístico del Estado de Guanajuato", Observatorio Turístico del Estado de Guanajuato.

Torres-Fuchslocher, C., y Fuente-Mella, H. (2011). "Determinantes de la Innovación en Empresas de Turismo en Pucón – Chile", Panorama Socio économico, 42: 24-43.

Vela, J. (2012). "Aproximaciones teóricas y conceptuales para una definición del estado del arte de la comunicación de los destinos turísticos", Revista Andamios, 20: 211-236.