Main Article Content

Manuela del Pilar Santos Pita
Universidade da Coruña
Spain
Genoveva Millán Vázquez de la Torre
University of Loyola, Córdoba
Spain
https://orcid.org/0000-0002-6635-4456
Manuel Ángel de Lario Alquézar
Coordinación Accesibilidad COGAMI
Vol. 7 No. 1 (2014), Monograph. Quality and sustainable tourism, pages 120-137
DOI: https://doi.org/10.17979/rotur.2014.7.1.1290
Submitted: Jul 20, 2015 Published: Aug 1, 2014
How to Cite

Abstract

In order to make an analysis of the legal aspects of tourism accessibility from the perspective of quality and social responsibility, we conducted our study from a transversal legal perspective, we wanted to focus our work on the framework of social responsibility from the juridical-legal perspective. We analyzed the tourism regulations of Galicia, as well as concerning accessibility. And continuing we completed our study with a reference to modes of conflict resolution relating to the rights of persons with disabilities through a jurisprudential analysis to know the legal solutions offered in disputes arising from accessibility in situations where well they could be involved tourist users, as well as court settlement of disputes through arbitration.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

References

Alonso, Fernando (2007). La accesibilidad universal y el diseño para todos: los ejes determinantes de las políticas de igualdad de oportunidades III. Tratado sobre la discapacidad. Navarra, Thomson-Aranzadi.

Delgado, José Ignacio (2004). “Reflexiones sobre el Turismo accesible”, Revista Turismo Polibea.

Fernández, José Antonio, Gala Carolina et al. (2009). La responsabilidad social empresarial. Un nuevo reto para el Derecho. Madrid. Marcial Pons.

Gómez, María Luísa (2004). “Las barreras arquitectónicas y las personas mayores: nuevos retos desde la intervención administrativa en la promoción de vivienda” en Rev. Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales Scripta Nova. VII. 146.

González Carlos et al. (2014). La calidad en las organizaciones turísticas. Madrid. Paraninfo.

Grünewald, Luís (1994). Pautas de diseño para la accesibilidad al medio físico en espacios turísticos. Buenos Aires.Fundación Delia Lascano de Napp-Asociación Mutual Sociedad Central de Arquitectos.

Latiesa, Margarita y Álvarez, Antón (2000). “Turismo fordista y postfordista: Una primera aproximación a la operativización de conceptos. El turismo en la sociedad contemporánea: Diversificación, competitividad y desarrollo”. Granada, Ed. Urbano.

Molina Hoyo, Mónica y Cánoves Valiente, Gemma ( 2010). "Turismo accesible, turismo para todos: la situación en Cataluña y España". Cuadernos de Turismo, (25): 25-44. Recuperado a partir de https://revistas.um.es/turismo/article/view/109561

Moreno, Mar (2007). Accesibilidad, urbanismo y edificación. Madrid, Universidad Rey Juan Carlos I.

Oñoro, Ana María (2004). “Disfrutar de nuestras costas es un derecho de todos”, Documentos de Estudios de Ocio, 28.

Ross, Glenn (2004). “Ethics, trust, and expectations regarding the treatment of disabled staff within a tourism/hospitality industry context”, Journal of Hospitality and Tourism Management 23(5): 523-544. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2004.02.005

Sanjuanbenito, Rafael et al. (2004). Turismo para todos. Manual de pautas de calidad de atención para personas con capacidades restringidas. Argentina, Ed. Fundación Turismo para todos.

Santos Manuela del Pilar (2012). El turismo accesible: la actuación de la Adinistración Pública en la accesibilidad turística de Galicia. Murcia, Editorial Académica Española.

Von Savigny, Friederich Karl (2004). Metodología jurídica. Argentina, Valetta Ediciones.