Main Article Content

Paula Mansilla
Spain
Jorge Abellán Hernández
University of Castilla La Mancha
Spain
https://orcid.org/0000-0003-4283-9392
Vol. 8 No. 1 (2022), Didactic experiences, pages 60-80

DOI:

https://doi.org/10.17979/sportis.2022.8.1.8640
Submitted: 2021-07-27 Published: 2021-12-27
How to Cite

Abstract

The acceptance of peers is one of the facilitators to achieve the inclusion of students with disabilities and Physical Education is one of the most appropriate areas to promote positive attitudes. This work presents a didactic proposal of cooperative-sensitizing games in Physical Education in Primary Education. The main objective of this proposal is to analyse the effect of the first implementation of this type of games on the attitudes towards disability, and to analysing the barriers and facilitators of its implementation. It is developed with 51 students in the fifth year of Primary Education. The results obtained show that the practice of a series of cooperative-sensitizing games achieves that the participants improve their attitudes towards disability in Physical Education. Among the main facilitators, the assessment of capacities and empathy stand out, while the fear of the students has been identified as the main barrier. It is concluded that this proposal of cooperative-sensitizing games can be useful to sensitize towards disability in Physical Education in Primary Education.

Article Details

References

Abellán, J., Ferriz, R., Sáez-Gallego, N. M., y Reina, R. (2020). Actitudes hacia el alumnado con discapacidad en educación física: Validación de la EAADEF-EP a la etapa de educación primaria. Cultura, Ciencia y Deporte, 15(44), 235-243. https://doi.org/10.12800/ccd.v15i44.1465

Abellán, J., Sáez-Gallego, N. M., y Reina, R. (2018). Evaluación de las actitudes hacia la discapacidad en educación física: Efecto diferencial del sexo, contacto previo y la percepción de habilidad y competencia. Cuadernos de Psicología del Deporte, 18(1), 133-140.

Abellán, J., y Sáez-Gallego, N. (2017). Los para-deportes como contenido de educación física en primaria: El ejemplo de la boccia. Didacticae: Revista de Investigación en Didácticas Específicas, 2, 134-142. https://doi.org/10.1344/did.2017.2.134-142

American Psychological Association (2010). Publication Manual of the American Psychological Association (6ª ed.). Washington, DC: American Psychological Association.

Cordente-Mesas, D., González-Víllora, S., Block, M. E., y Contreras-Jordán, O. R. (2016). Structure, validity and reliability of the Children's Attitudes Towards Integrated Physical Education-Spanish version (CAIPE-SP). European Journal of Adapted Physical Activity, 9(2). https://doi.org/10.5507/euj.2016.005

Fernández-Río, J. (2017). El Ciclo del Aprendizaje Cooperativo: una guía para implementar de manera efectiva el aprendizaje cooperativo en educación física. Retos ,32, 264-269. https://doi.org/10.47197/retos.v0i32.51298

González, J. y Baños, L.M. (2012). Estudio sobre el cambio de actitudes hacia la discapacidad en clases de actividad física. Cuadernos de Psicología del deporte, 12 (2), 101-108. https://doi.org/10.4321/S1578-84232012000200011

Hutzler, Y., Fliess-Douer, O., Avraham, A., Reiter, S., y Talmor, R. (2007). Effects of short-term awareness interventions on children’s attitudes toward peers with a disability. International Journal of Rehabilitation Research, 30(2), 159-161. https://doi.org/10.1097/mrr.0b013e32813a2eb6

Íñiguez-Santiago, M. C., Ferriz, R., Martínez-Galindo, M. C., Cebrián- Sánchez, M. M., y Reina, R. (2017). Análisis factorial de la escala de actitudes hacia el alumnado con discapacidad en educación física (EA¬ADEF). Psychology, Society, & Education, 9(3), 493-504. https://doi.org/10.25115/psye.v9i3.652

Lavega, P., Planas, A. y Ruiz, P. (2014). Juegos cooperativos e inclusión en educación física. Revista International de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 53(14), 37-51.

Martínez-Figueira, E. (2013). Una mirada hacia la inclusión: barreras en el camino a la participación. Perspectiva Educacional. Formación de Profesores, 52 (2), 177-200. https://doi.org/10.4151/07189729-vol.52-iss.2-art.101

Martos-García, D. y Valencia-Peris, A. (2016). Osteogénesis imperfecta y educación física: Un caso inédito de inclusión educativa. Estudios pedagógicos (Valdivia), 42(1), 159-175. https://doi.org/10.4067/s0718-07052016000100010

McKay, C., Block, M. y Park, J. Y. (2015). The impact of paralympic school day on student attitudes toward inclusion in physical education. Adapted Physical Activity Quarterly, 32(4), 331-348. https://doi.org/10.1123/apaq.2015-0045

Ministerio de Educación y Formación Profesional – Gobierno de España (2021). Estadística de las enseñanzas no universitarias. Alumnado con necesidad específica de apoyo educativo curso 2019-2020. Extraído de https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:a3a6c703-ba61-4027-8ee4-bbb0aa2e46ce/notaresumen20.pdf

Navarro, E. (2009). “Juegos sensibilizadores” Los juegos motrices sensibilizadores: un medio hacia la normalización y el respeto a la diversidad. Revista digital innovación y experiencias educativas. 14, 1-8.

Ocete, C., Pérez-Tejero, J. y Coterón, J. (2015). Propuesta de un programa de intervención educativa para facilitar la inclusión de alumnos con discapacidad en educación física. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (27),1 40-145. https://doi.org/10.47197/retos.v0i27.34366

Ocete, C., Pérez-Tejero, J., Coterón, J. y Reina, R. (2020). How do competitiveness and previous contact with people with disabilities impact on attitudes after an awareness intervention in physical education? Physical Education and Sport Pedagogy, 1-13. https://doi.org/10.1080/17408989.2020.1834527

Omecaña, R y Ruiz, J.V. (2016). Juegos cooperativos y educación física. Barcelona: Paidotribo.

Pérez-Torralba, A., Reina, R., Pastor-Vicedo, J.C y González-Víllora, S. (2018): Education intervention using para-sports for athletes with high support needs to improve attitudes towards students with disabilities in Physical Education. European Journal of Special Needs Education, 34(4), 455-468. https://doi.org/10.1080/08856257.2018.1542226

Reina, R., Hutzler, Y., Iñiguez-Santiago, M. C., y Moreno-Murcia, J. A. (2016). Attitudes towards inclusion of students with disabilities in Physical Education Questionnaire (AISDPE): A two-component scale in Spanish. European Journal of Human Movement, 36, 75-87.

Reina, R., Íñiguez-Santiago, M. C., Ferriz-Morell, R., Martínez-Galindo, C., Cebrián-Sánchez, M. y Roldan, A. (2020). The effects of modifying contact, duration, and teaching strategies in awareness interventions on attitudes towards inclusion in physical education. European Journal of Special Needs Education, 1-17. https://doi.org/10.1080/08856257.2020.1842973

Ríos, M. (2009). La Inclusión en el Área de Educación Física en España. Análisis de las Barreras para la Participación y Aprendizaje. Ágora para la EF y el Deporte, 9, 83-114.

Ríos, M., Blanco, A., Bonany, T. y Carol, N. (1998). El juego y los alumnos con discapacidad. Madrid: Paidotribo.

Ruiz, J. V. (2008). El juego motor cooperativo, ¿un buen contexto para la enseñanza?... Cuando la Educación Física nos hace más humanos. Educación Física y deporte, 27(1), 97-112. https://doi.org/10.47197/retos.v0i9.35052

Simoni, C., Santillana, H. y Yáñez, A. (2013) La inclusión y el aprendizaje cooperativo en la sesión de educación física a través del Puzzle de Aronson. “La Peonza”- Revista de Educación Física para la paz, 8. https://doi.org/10.35376/10324/2823

Velázquez, C. (2014). Aprendizaje cooperativo: aproximación teórico-práctica aplicada a la educación física. EmásF: Revista Digital de Educación Física, 29, 19-31.

Wilhelmsen, T., y Sørensen, M (2017). Inclusion of children with disabilities in physical education: A systematic review of literature from 2009 to 2015. Adapted Physical Activity Quarterly, 34(3), 311–337. https://doi.org/10.1123/apaq.2016-0017