Architecture, Religion and Society in Asian Christian Churches
From Colonialism to Inculturation
DOI:
https://doi.org/10.17979/aarc.2021.8.0.8837Keywords:
Colonization, Inculturation, Matteo Ricci, Vatican II, Sacred ArchitectureAbstract
The relationship among architecture, religion and society is present in the sacred spaces of Christianity and the numerous Eastern religions. But the Eastern Christian temples have been marked marked by the colonial Western style. The inculturation is a fundamental presupposition for the announcement of Christianity, but it has been marked mainly by colonization and imposition of Christian-European culture. You will see here the honorable exceptions by Matteo Ricci and Roberto de Nobili. Thanks to the impetus given by the Vatican II, the Church understood better its mission to bring the Christian message to the peoples of Asia doing so from within its cultural forms: internal (thought, spirituality) and external (language, rites, architecture...) However, it remains a challenge for Christian architecture in Asia. The foundations for such architecture are already laid, but the dialogue architecture-religion-society in the East still has a long way to go, allowing oneself to be taught by them, by their religious and cultural values.
Downloads
Metrics
References
Benedicto XVI. 2010. «Matteo Ricci y la inculturación del Evangelio». Mensaje (Chile) 590: 63-64.
Concilio Vaticano II. 1966. Concilio Vaticano II. Constituciones. Decretos. Declaraciones. Madrid: BAC.
Contreras, Gerald. 2007. «Tadao Ando: poesia en hormigón». Blog Aphoantea Arquitectura (8 de mayo). Consultado el 10/11/2021, https://bit.ly/3nZy55B.
García Gutiérrez, Fernando. 2012. «Panorama del arte cristiano actual en India, China y Japón». Laboratorio de Arte 24: 775-792. https://doi.org/10.12795/LA.2012.i24.42.
Juan Pablo II. 1996. «Exhortación apostólica postsinodal Ecclesia in Asia». Consultado el 10/11/2021, https://bit.ly/3wwx2g5.
Longhi, Andrea. 2013. «Construir iglesias más allá de la arquitectura religiosa: evangelización y arquitectura». Actas de Arquitectura Religiosa Contemporánea 3: 1-25. https://doi.org/10.17979/aarc.2013.3.0.5078.
Masiá, Juan. 2019. «Tres clases de iglesias en Japón». Blog Vivir y pensar en la frontera (8 de noviembre). Consultado el 10/11/2021, https://bit.ly/3o1t0cO.
Monchanin, Jules. 1956. Ermites du Saccidananda. Un Essai d’intégration chrétienne de la tradition monastique de’Inde. Paris: Casterman.
Pérez Prieto, Victorino. 2011. «Espacios sagrados en el cristianismo y otras religiones. El necesario espacio sagrado interreligioso». Actas de Arquitectura Religiosa Contemporánea 2(2): 92-97. https://doi.org/10.17979/aarc.2011.2.2.5059.
Pieris, Aloysius. 1993. «¿Hay sitio para Cristo en Asia?». Concilium 246: 247-266.
Vande Keere, Nikolaas, Bie Plevoets & Samuel Goyvaerts. 2020. «‘Donde sea que unos pocos se reúnan’: el Movimiento Litúrgico y el Vaticano II como fuente para la transformación arquitectónica de las iglesias en el contexto de la reutilización». Actas de Arquitectura Religiosa Contemporánea 7, 36-51. https://doi.org/10.17979/aarc.2020.7.0.6289.
![](https://revistas.udc.es/public/journals/20/article_8837_cover_es_ES.jpg)