The admission of modern art into a neo-gothic patrimonial temple, anticipation of building interventions for a post-conciliar liturgy

The Eucharistic Altarpiece of the Immaculate Conception in the Cathedral of Mar del Plata, Argentina

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17979/aarc.2020.7.0.6293

Keywords:

Mar del Plata, modernity, art, altarpiece, liturgical renewal

Abstract

Scarce years before the Second Vatican Council, the accidental burning of an altarpiece in the Cathedral Church of Mar del Plata (Argentina), gave rise to a new and provocative work erected there —the only expression of modern religious art that would have existed for a long time in the city.
The new altarpiece (1961) was commissioned by Bishop Enrique Rau —an outstanding personality in liturgical music— who actively participated in all sessions of the Vatican II, as a member of the World Commission for the Reform of the Liturgy and as President of the Liturgical Department of CELAM.
The artwork, emerged from an artistic, cultural and spiritual context different from that which prevailed when the Neo-Gothic cathedral was built, stands out in its field expressing changes occurred in form and language, in view of the renovation that the local Church would begin shortly after, to adapt to the liturgical modifications arising from the Council.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Analía Ester Benítez, Universidad Nacional de Mar del Plata

Arquitecta graduada en la Universidad Nacional de Mar del Plata (UNMdP), Argentina (2004). Magister en Gestión del Patrimonio Urbano Arquitectónico, por la Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño, FAUD, UNMdP (2012). Alumna del Doctorado en Arquitectura y Urbanismo en la misma universidad, en preparación de tesis. Ex Becaria de CONICET (Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas). Investigadora del IEHPaC (Instituto de Estudios de Historia, Patrimonio, y cultura material). Docente en el Taller de Historia de la Arquitectura y Pensamiento Contemporáneo I a III (carreras Arquitectura y Diseño Industrial); en la Tecnicatura Universitaria en Gestión Cultural, y en la Maestría de la cual es egresada. Docente invitada para temas de Arquitectura y Arte Sacro de la materia Liturgia, Profesorado en Teología, Escuela Universitaria de Teología, Obispado de Mar del Plata. Secretaria del Colegio de Arquitectos de la Provincia de Buenos Aires, Distrito IX (2016-19).

References

De Castro Paz, Aldo. 1998. «La Catedral de los santos Pedro y Cecilia de Mar del Plata, síntesis de fe, arte y tradición argentinas». Archivum XVIII: 457-466.

Di Stefano, Roberto y Loris Zanatta. 2000. Historia de la Iglesia Argentina. Buenos Aires: Grijalbo Mondadori.

Fernández, Justino, ed. 1968. «Situación de la Reforma Litúrgica». Revista Diocesana 60: 96.

Fernández, Justino, ed. 1969. «Desarrollo de la Semana de la Pastoral». Revista Diocesana, 64: 1-65.

Rau, Enrique. 1960. «La Refacción de la Iglesia Catedral». Boletín Oficial del Obispado de Mar del Plata, 17: 237-241.

Rau, Enrique. 1967. «Decretos de creación y nombramientos». Revista Diocesana, 52: 102-119.

Rau, Enrique. 1968. «Decreto creación de la Escuela de Teología». Revista Diocesana, 55: 14-15.

Reclusa, Alejo Emanuel. 2013. «Ante la imposibilidad de detener el cambio, cambiar. Enrique Rau y la renovación conciliar en Mar del Plata (1965-1971)». Nuevo Mundo Mundos Nuevos. Con acceso 12/02/2017. https://nuevomundo.revues.org/65772.

Zuretti, Juan Carlos. 1972. Nueva Historia Eclesiástica Argentina. Buenos Aires: Itinerarium.

Published

2020-10-01

How to Cite

Benítez, A. E. (2020). The admission of modern art into a neo-gothic patrimonial temple, anticipation of building interventions for a post-conciliar liturgy: The Eucharistic Altarpiece of the Immaculate Conception in the Cathedral of Mar del Plata, Argentina. Actas De Arquitectura Religiosa Contemporánea, 7, 88–99. https://doi.org/10.17979/aarc.2020.7.0.6293