Main Article Content

Pablo del Val Martín
Blanquerna - Universidad Ramon Llull (España)
Spain
http://orcid.org/0000-0002-0474-9305
Biography
Enric Sebastiani Obrador
Blanquerna - Universidad Ramon Llull (España)
Spain
http://orcid.org/0000-0002-0327-1426
Domingo Blázquez Sánchez
Institut Nacional D’Educació Física de Catalunya. Centre de Barcelona
Spain
https://orcid.org/0000-0003-1528-1952
Vol. 7 No. 2 (2021), Reviews, pages 300-320
DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2021.7.2.7181
Submitted: Nov 29, 2020 Accepted: Mar 17, 2021 Published: May 1, 2021
How to Cite

Abstract

Quality Physical Education (QPE) is a hot topic today, however, it is still difficult to establish a unison definition of what it is and what needs to be done to achieve it in our classes. In this sense, there are several authors who have investigated on how to measure quality in Physical Education. The objective of this article is to carry out a bibliographic review of the scientific literature published in the period between 2017-2021 in the Web of Science and Scopus databases. The flow chart of the Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyzes methodology was used to analyze a total number of 14 articles. The conclusions show a greater use of quantitative methodologies to measure quality in Physical Education, as well as a prioritization of teacher opinion / performance as a determining factor of quality.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Ahmed, M.D., KingYan, H., Zazed, K., Niekerk, R.V., & Jong-Young, L. (2016). The Adolescent Age Transition and the Impact of Physical Activity on Perceptions of Success, Self-Esteem and Well-Being. Journal of physical education and sport, 16, 776-784.

Almazán, A., Cantón, J., De la Cruz, A., García, L. & Muñoz, D. (2015). Revisión bibliográfica sobre la trayectoria profesional de los profesores de educación física en España (2010-2014). Revista Española de Educación Física y Deportes, 409, 49-62.

Baena, A., Granero, A., Sánchez, J. A., & Martínez, M. (2014). Modelo predictivo de la importancia y utilidad de la Educación Física. Cuadernos De Psicología Del Deporte, 14(2), 121-130.

Borghouts LB, Slingerland M & Haerens L. (2017). Assessment quality and practices in secondary PE in the netherlands. Physical Education and Sport Pedagogy, 22(5), 473-489. doi: https://doi.org/10.1080/17408989.2016.1241226

Botella, J., & Zamora, Á. (2017). El meta-análisis: una metodología para la investigación en educación. Educación XXI: revista de la Facultad de Educación, 20(2), 17-38.

Chehaybar, E. (2007). Reflexiones sobre el papel del docente en la calidad educativa. REencuentro. Análisis de Problemas Universitarios, (50), 100-106.

Decorby, K., Halas, J., Dixon, S., Wintrup, L., & Janzen, H. (2005). Classroom teachers and the challenges of delivering quality physical education. The Journal of Educational Research, 98(4), 208-221. doi: https://doi.org/10.3200/JOER.98.4.208-221

Delgado, H. B. (2014). El impacto de la calidad educativa. Apuntes de Ciencia & Sociedad, 4(1), 6.

Frizzo, G. & Souza, M. (2019). La educación física en las directrices de la UNESCO: el paradigma de la aptitud física y la salud en la formación del capital humano. Movimiento (ESEFID / UFRGS), 25 , e25022. doi: https://doi.org/10.22456/1982-8918.76037

Gambau, V. (2015). Las problemáticas actuales de la educación física y el deporte escolar en España. Revista Española de Educación Física y Deportes, 411, 53-69.

Gao, X. & Zheng, Y. (2018). Evaluation of the Teaching Quality of Physical Course Based on the Improved Technique for Order Preference by Similarity to an Ideal Solution. Educational Sciences: Theory & Practice, 18(5).

García Soler, S., Merino, J., & Valero, A. (2015). Análisis de la opinión de los alumnos sobre la calidad de las clases de educación física impartidas por los docentes de secundaria. Journal of Sport and Health Research, 7(3), 181-192.

García, M. A., & Galán, M. Y. (2009). Diagnóstico de los estilos de aprendizaje en los estudiantes: Estrategia docente para elevar la calidad educativa. CPU-e, Revista de Investigación educativa, (9), 23-43.

González, M., Santana, R., & Guarda, S. (2013). Evaluación y determinación de estándares de calidad de la educación física en la enseñanza general básica. Foro Educacional, (21), 73-95.

Hardman, K. (2004). An up-date on the status of physical education in schools worldwide: Technical report for the world health organisation. Geneva, Switzerland: World Health Organization. Available from https://www.icsspe.org/sites/default/files/Kenneth%20Hardman%20update%20on%20physical%20education%20in%20schools%20worldwide.pdf

Ho, W., Ahmed, M. D., D’Amico, R. L. d., Ramos, A., Ferreira, E. L., Ferreira, M. B. R., . . . Wong, B. (2018). Measuring the perception of quality physical education in latin american professionals. Revista Brasileira De Ciências do Esporte, 40(4), 361-369. doi: https://doi.org/10.1016/j.rbce.2018.05.006

Kilborn M, Lorusso J, Francis N. (2016). Un análisis de los planes de estudio de educación física canadienses. Revista europea de educación física.; 22 (1): 23-46. doi: https://doi.org/10.1177/1356336X15586909

Lara, L. M., Starepravo, F. A., Miranda, A. C., & Souza, V. D. (2018). Qualidade na Educação/Educação física escolar Latino-americana: encontro de vozes nada dissonantes. Journal of Physical Education, 29. doi: https://doi.org/10.4025/jphyseduc.v29i1.2929

López Jiménez, J. A. (2012). Calidad total de la materia de Educación Física: adaptación del modelo EFQM de excelencia. El caso de los centros de Enseñanza Secundaria Obligatoria de la ciudad de Granada y su provincia (p. 1). Universidad de Granada.

Lynch, T., & Soukup, G. J. (2017). Primary physical education (PE): School leader perceptions about classroom teacher quality implementation. Null, 4(1), 1348925. doi: https://doi.org/10.1080/2331186X.2017.1348925

Marchesi, Á., & Abetti, I. M. (2000). Opinión de los alumnos sobre la calidad de la Educación. Fundación Hogar del Empleado.

Martínez, G. I., Guevara, A., & Valles, M. M. (2016). El desempeño docente y la calidad educativa. Ra Ximhai, 12(6), 123-134.

Martínez, A. & Cháfer, A. (2019). Qué hacen los buenos profesores de educación física en la universidad. Estudio de casos. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 23(1), 533-551. doi: https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i1.9170

McLauchlan de Arregui, P y Ferrer, G (2003). Las pruebas internacionales de aprendizaje en América Latina y su impacto en la calidad de la educación: criterios para guiar futuras aplicaciones. Santiago. PREAL. 29 p. Documento de trabajo, 26.

McNeill, M., Boon San, C. L., Wang, C. K. J., Tan, W. K. C., & MacPhail, A. (2009). Moving towards quality physical education: Physical education provision in Singapore. European Physical Education Review, 15(2), 201-223. doi: https://doi.org/10.1177/1356336X09345224

Miller, A., Eather, N., Gray, S., Sproule, J., Williams, C., Gore, J., & Lubans, D. (2017). Can continuing professional development utilizing a game-centred approach improve the quality of physical education teaching delivered by generalist primary school teachers? European Physical Education Review, 23(2), 171-195. doi: https://doi.org/10.1177/1356336X16642716

Moher D, Liberati A, Tetzlaff J, Altman DG, The PRISMA Group (2009) Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses: The PRISMA Statement. PLoS Med 6(7): e1000097. doi: https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1000097

Morales, V., Berrocal, M., Morquecho, R., & Hernández, A. (2013). Evaluación de la calidad en el área de educación física en un centro de enseñanza secundaria y bachillerato. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 8, 411-427.

Moreno, J. A., & Cervelló, E. (2004). Influencia de la actitud del profesor en el pensamiento del alumno hacia la Educación Física. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, SOCIOTAM, XIV(1), 33-51.

Ni, W.,Liu, J., & Yu,Y. F. (2018). Ways to Improve the Efficiency of P.E. Teaching in Colleges and Universities Based on Behavior Characteristics. Educational Sciences: Theory & Practice, 18(6), 3463-3470. doi: https://doi.org/10.12738/estp.2018.6.254

Ortiz, I. (2012). En torno a la validez del Sistema de Medición de la Calidad de la Educación en Chile. Estudios pedagógicos (Valdivia), 38(2), 355-373. doi: https://doi.org/10.4067/S0718-07052012000200022

Padilla, G & Rodríguez, C (2019). Clima de convivencia escolar en Chile: un análisis desde el nuevo marco de medición de calidad educativa. Revista Educación, 43 (2), 1-28.

Portillo, M., Hernández, Ó, & Quirós, H. (2016). Opinión de docentes y estudiantes sobre las clases de educación física en secundaria. Revista Electrónica Educare, 20, 1-23. doi: https://doi.org/10.15359/ree.20-2.5

Rainer, P., Cropley, B., Jarvis, S., & Griffiths, R. (2012). From policy to practice: The challenges of providing high quality physical education and school sport faced by head teachers within primary schools. Physical Education and Sport Pedagogy, 17(4), 429-446. doi: https://doi.org/10.1080/17408989.2011.603125

Roux, C. J., & Dasoo, N. (2020). Pre-service teachers’ perception of values education in the South African physical education curriculum. South African Journal of Childhood Education, 10(1), 8.

Sánchez, C. (2017). Las mediciones masivas: una producción política de sentidos y significados sobre los sistemas educativos. Sophia, 13(1), 64-74.

Urrútia, G., & Bonfill, X. (2010). Declaración PRISMA: una propuesta para mejorar la publicación de revisiones sistemáticas y metaanálisis. Medicina clínica, 135(11), 507-511.

Wilhelmsen, T., & Sørensen, M. (2019). Physical education-related home–school collaboration: The experiences of parents of children with disabilities. European Physical Education Review, 25(3), 830-846. doi: https://doi.org/10.1177/1356336X18777263

Williams, J., & Pill, S. (2019). What does the term ‘quality physical education’ mean for health and physical education teachers in Australian Capital Territory schools? European Physical Education Review, 25(4), 1193-1210. doi: https://doi.org/10.1177/1356336X18810714

Zeng, Y. (2020). Evaluation of Physical Education Teaching Quality in Colleges Based on the Hybrid Technology of Data Mining and Hidden Markov Model. International Journal Of Emerging Technologies In Learning (IJET), 15(01), pp. 4-15. doi: https://doi.org/10.3991/ijet.v15i01.12533