Narrative written by women in Spanish Language and Literature Textbooks for Compulsory Secondary Education
Main Article Content
Abstract
Literature written by women has not been given the space it deserves in Spanish compulsory secondary education textbooks. This gap is depriving students of female intellectual and artistic references at a stage such as adolescence that is especially important in their processes of identity construction. We analyse the presence of male and female narrative authors in nine recent fourth-year textbooks from various publishers, differentiating between the mere mention of these authors and the contribution of a brief biography and/or a text. Previously, in the theoretical framework, we compare the co-educational school model with other models and justify the importance of the inclusion of literature written by women in the school canon. Finally, we present the most relevant conclusions for literary education following a theoretical review and analysis of textbooks.
Keywords:
Downloads
Article Details
References
Aguilar, C. (2008). Lectura, género, feminismo y LIJ. Lenguaje y Textos, 28, 113-128. http://repositori.uji.es/xmlui/handle/10234/20554
Arce, M., López, L., Miret, P. y Mola, M. (2020). Lengua castellana y literatura 4 ESO. Teide.
Benegas, N. (2017). Ellas tienen la palabra: dos décadas de cambios. En R. Sánchez y M. Gahete (Coords.), La palabra silenciada. Voces de mujer en la poesía española contemporánea (1950-2015) (pp. 387-400). Tirant Humanidades.
Bisquerra, R. (coord.) (2014). Metodología de la investigación educativa. La Muralla.
Blecua, J. M., Gómez Torrego, L., Boyano, R., García Aceña, A., Pérez Esteve, P. y Zayas, F. (2016). Lengua castellana y literatura 4 ESO. SM.
Braga, G. y Belver, J. L. (2014). El análisis de los libros de texto: una estrategia metodológica en la formación de los profesionales de la educación. Revista Complutense de Educación, 27(1), 199-218. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n1.45688
Brown, S., Pla, M. L., Sangüesa, C. y Stein, D. (2016). Lengua castellana y literatura 4 ESO. La Galera.
Cabré, M. A. (2013). Leer y escribir en femenino. Aresta.
Castells, M. (2003). L’era de la informació. Economia, societat i cultura. Volumen II. El poder de la identitat. UOC.
Edebé (2020). Lengua y literatura 4 ESO. Edebé.
Escribano, E. y Rodríguez, P. (2016). Lengua Castellana y Literatura 4. Vicens Vives.
González, J. M., González, B. y Portugal, J. (2016). Lengua Castellana y Literatura 4 ESO. Oxford.
Gutiérrez, S., Luna, R., Pérez, D. y Serrano, J. (2016). Lengua y Literatura 4 ESO. Anaya.
Guzmán Arredondo, A. (2015). El enfoque de métodos mixtos. Una nueva metodología en la investigación educativa. Idea Editorial.
Heredero de Pedro, C. (2019). Género y coeducación. Morata.
Instituto de la Mujer (2008). Guía de coeducación. Síntesis sobre la educación para la igualdad de oportunidades entre mujeres y hombres. Instituto de la Mujer.
Latorre, A., Del Rincón, D. y Arnal, J. (1996). Bases metodológicas de la investigación educativa. Hurtado ediciones.
Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo. https://www.boe.es/boe/dias/1990/10/04/pdfs/A28927-28942.pdf
Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. https://www.boe.es/buscar/pdf/2006/BOE-A-2006-7899-consolidado.pdf
Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. https://www.boe.es/buscar/pdf/2013/BOE-A-2013-12886-consolidado.pdf
López Navajas, A. (2014). Análisis de la ausencia de las mujeres en los manuales de la ESO: una genealogía de conocimiento ocultada. Revista de Educación, 363. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/analisis-de-la-ausencia-de-las-mujeres-en-los-manuales-de-la-eso-una-genealogia-de-conocimiento-ocultada/investigacion-educativa/16223
Miyares, A. (2006). Multiculturalismo, coeducación y ciudadanía. En R. Cobo (Ed.), Interculturalidad, feminismo y educación (pp. 34-54). Catarata.
Moriana, G. (2017). Educación en igualdad de género para prevenir la violencia machista. Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia, 12, 267-286. http://revpubli.unileon.es/ojs/index.php/cuestionesdegenero/article/view/4810
Reina, A., Navarro, E. y Torres, A. (2020). Lengua castellana y literatura 4 ESO. Casals.
Reyzábal, M. V. (2012). Canon literario y diferencia de género en la educación. La Muralla.
Santillana (2016). Lengua y literatura 4 ESO. Santillana.
Showalter, E. (2010). La crítica feminista en el desierto. En N. Araujo y T. Delgado (Coords.), Textos de teorías y crítica literarias: del formalismo a los estudios postcoloniales (pp. 381-404). Anthropos.
Sánchez García, R. (2017). Cuando las poetas no tuvieron la palabra. El concepto de literatura sumergida en la poesía española (1950-2000). En R. Sánchez y M. Gahete (Coords.), La palabra silenciada. Voces de mujer en la poesía española contemporánea (1950-2015) (pp. 15-32). Tirant Humanidades.
Servén, C. (2008). Canon literario, educación y escritura femenina. Ocnos, 4, 7-20. https://doi.org/10.18239/ocnos_2008.04.01
Sevilla-Vallejo, S. (2021). La coeducación en los libros de texto de Educación Primaria. Análisis de las desigualdades en los textos, las imágenes y las temáticas. RESED. Revista de Estudios Socioeducativos, 9, 296-314. https://revistas.uca.es/index.php/ReSed/article/view/7104/7811
Subirats, M. (2006). La educación de las mujeres: de la marginalidad a la coeducación. Propuestas para una metodología de cambio educativo. En C. Rodríguez Martínez (Comp.), Género y currículo. Aportaciones del género al estudio y práctica del currículo (pp. 229-255). Akal.
Vila Carneiro, Z. (2020). Hacia la coeducación: análisis de los libros de Lengua Castellana y Literatura de 2.º de Bachillerato. Aula de encuentro, 22(2), 86-112. https://doi.org/10.17561/ade.v22n2.5663
Wood, P. y Smith, J. (2018). Investigar en educación. Conceptos básicos y metodología para desarrollar proyectos de investigación. Narcea.