Main Article Content

Manuel Pérez Jiménez
Universidad de Alcalá
Spain
Vol. 1 (2014), Articles, pages 107-128
DOI: https://doi.org/10.17979/digilec.2014.1.0.3663
Submitted: Jul 24, 2018 Published: Sep 17, 2018
How to Cite

Abstract

The present work aims to analyze Lope de Vega´s classic dramatic theory, drawing a comparison between its heritage and the Arte Nuevo concepts. Accordingly, we are going to explore the dramatic theory coming form Lope's sources leading to Arte Nuevo. This analysis will be established in the following three levels: a first level purely theatrical – discursive level-, a second level more focused on the artistic fact-the dramatic-fictional- and a third level –the scenic-more complete because it adds the scenic value to the other levels.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Aristóteles (1974). Poética de Aristóteles. Edición trilingüe.Madrid: Gredos (ed. de V. García Yebra).

Aristóteles (1979). El arte poética.Madrid: Espasa-Calpe (traducción directa del griego, prólogo y notas de José Goya y Muniain. 6ª edición). Recuperado de

http://www.cervantesvirtual.com/servlet/SirveObras/01338308622026274866802/p0000001.htm#I_1_

Aristóteles (1987). “Poética”. En Aristóteles / Horacio, Artes poéticas. Madrid: Taurus (ed. de Aníbal González).

Carlson, Marvin (1984).Theories of the Theatre. Ithaca and London: Cornell University Press.

Conde Parrado, Pedro (2010). “Las paradojas de Lope ante los modelos clásicos”. En El "Arte nuevo de hacer comedias" en su contexto europeo... Cuenca: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, pp. 41-54.

El "Arte nuevo de hacer comedias" en su contexto europeo. Congreso Internacional, Almagro, 28, 29 y 30 de enero de 2009 (2010). Cuenca: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Castilla-La Mancha (edición cuidada por Felipe B. Pedraza Jiménez, Rafael González Cañal y Elena E. Marcello).

Domínguez Caparrós, José (1978). Crítica literaria. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Robortello, Francesco (1987). “Explicación de todo lo que concierne al artificio de la comedia”. En María José Vega, La formación de la teoría de la comedia: Francesco Robortello. Cáceres: Universidad de Extremadura, pp. 105-119.

Pérez Jiménez, Manuel (2012). “Antes del Arte Nuevo: génesis y evolución del contexto teórico-teatral del Lope joven”. En Héctor Brioso Santos y Alexandra Chereches (coords.), “Callando pasan los ligeros años…”: El Lope de Vega joven y el teatro antes de 1609. Madrid: Liceus, pp. 119-142. Recuperado de http://hdl.handle.net/10017/19965

Rozas, Juan Manuel (1976). Significado y doctrina del arte nuevo de Lope de Vega. Madrid: SGEL. Recuperado de http://www.cervantesvirtual.com/obra/el-significado-del-arte-nuevo-0/

Vega, María José (1987). La formación de la teoría de la comedia: Francesco Robortello. Cáceres: Universidad de Extremadura.

Vega Carpio, Lope de (2010). Arte nuevo de hacer comedias. En El "Arte nuevo de hacer comedias" en su contexto europeo...Cuenca: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Castilla-La Mancha (edición crítica de Felipe B. Pedraza Jiménez), pp. 17-38.