A esthetic idealism in contemporary theater and the influence of the wagnerian musical drama
Main Article Content
DOI:
https://doi.org/10.17979/digilec.2016.3.0.1734Abstract
This paper describes the evolution followed by the idealistic line in contemporary theatre, for what is considered first the succession of its aesthetic domains. Second, it carries out a systematization of relations between the theatrical conceptions of Wagner and Symbolism and of the concordances between the musical drama and Avant-garde.
Article Details
References
Appia, A. (1999). “Cómo reformar nuestra puesta en escena”. En J. A. Sánchez: La escena moderna. Manifiestos y textos sobre teatro de la época de las vanguardias. Madrid: Akal, pp. 55-63.
Arrabal, F. (2008). El pánico. Manifiesto para el tercer milenio. Zaragoza: Libros del Innombrable.
Artaud, A. (1978). El teatro y su doble. Barcelona: Edhasa.
Aullón de Haro, P. (1988). La poesía en el siglo XIX (Romanticismo y Realismo). Madrid: Taurus (Historia crítica de la Literatura Hispánica, 15).
Aullón de Haro, P. (1989). La poesía en el siglo XX (Hasta 1939). Madrid: Taurus (Historia crítica de la Literatura Hispánica, 20).
Braun, E. (1982). The director and the stage. From Naturalism to Grotowski. London: Methuen.
Carlson, M. (1984). Theories of the Theatre. Ithaca and London: Cornell University Press.
Ceballos, E. (1987). “Introducción”. En E. G. Craig: El arte del teatro. México: Gaceta (UNAM-GEGSA), p. 7-26.
Courtney, R. (1974). Play, Drama & Though. The Intellectual Backgraound to Drama in Education. London: Cassell& Collier Macmillan Publishers LTD.
Craig, E. G. (1987). El arte del teatro.México: Gaceta (UNAM-GEGSA).
Durozoi, G. (1975). Artaud, la enajenación y la locura. Madrid: Guadarrama.
Esslin, M. (1968). The Theatre of the Absurd (revised and enlarged edition). London: PenguinBooks.
Gabetti, G. (1998). “Decandentismo”. En Bompiani, V. y González Porto, J. (dir.), Diccionario literario de obras y personajes de todos los tiempos y de todos los países. Vol. 1 Movimientos espirituales. Barcelona, Hora, pp. 134-140.
Grande Rosales, M. A. (1997). La noche esteticista de Edward Gordon Craig. Poética y práctica teatral. Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá.
Green, M., ed. (1986). The Russian Symbolist Theatre. An Anthology of Plays and Critical Texts (Translated from the Russian and Edited by Michael Green). New York: ArdisPublishers.
Grotowski, J. (1987). Hacia un teatro pobre. México: Siglo XXI.
Maeterlinck, M. (1986). Le trésor des humbles. Bruxelles :Éditions Labor.
Marinetti, F. T., Settimelli, E. y Corra, B. (1999). “El teatro futurista sintético (1915)”. En Sánchez, J. A., La escena moderna. Manifiestos y textos sobre teatro de la época de las vanguardias. Madrid: Akal, pp. 121-126.
Marinis, M. de (1988). El nuevo teatro (1947-1970). México: Barcelona: Paidós.
Pickering, K. y Thomson, J. (2013). Naturalism in Theatre. Its developement and legacy, London: Palgrave Mcmillan.
Pujante Sánchez, J. D. (1992). Mímesis y siglo XX. Murcia: Universidad.
Rebellato, D. (2010). “Naturalism and Symbolism: Early Modernist. Practice. Introduction”. En M. B. Gale y J. F. Deeney, ed.: The Routledge drama anthology and sourcebook: from modernism to contemporary performance. London/New York: Routledge, pp. 6-24.
Sánchez, J. A. (1999). La escena moderna. Manifiestos y textos sobre teatro de la época de las vanguardias. Madrid: Akal.
Sánchez Montes, M. J. (2004). El cuerpo como signo. La transformación de la textualidad en el teatro contemporáneo. Madrid: Biblioteca Nueva.
Wagner, R. (2013). Ópera y drama. Madrid: Akal.
Wellek, R. (1988). Historia de la crítica moderna (1750-1950). Vol. 1. La segunda mitad del siglo XIX. Madrid: Gredos.
