Contido principal do artigo

María-Rocío Navarro-Fosar
a:1:{s:5:"es_ES";s:10:"Doctoranda";}
España
Vol. 6 Núm. 1 (2021), Artículos temática libre, Páxinas 288-317
DOI: https://doi.org/10.17979/arief.2021.6.1.8750
Recibido: out. 30, 2021 Aceptado: mar. 11, 2022 Publicado: dec. 31, 2021
##submission.howToCite##

Resumo

Harriet  Martineau (1802-1876) foi unha socióloga inglesa fundadora, frecuentemente ausente do canon sociolóxico histórico estudado nas facultades de Socioloxía. Por ser unha muller cultivada e autodidacta do século XIX, racionalista disidente e allea á Igrexa Anglicana, foi excluída da historia, cando a disciplina sociolóxica tomou forma unhas décadas despois da súa morte. Este artigo rescata a súa figura para o mundo  hispanohablante. O estudo da súa obra permite alargar as orixes da teoría sociolóxica e contribúe a ampliar a arqueoloxía intelectual do alumnado universitario.  Household  Education (1849), analizada neste artigo, é a súa principal obra dentro do campo a Socioloxía da Educación. A Teoría Crítica Feminista, a Etnografía Institucional e elementos da Análise Sociolóxica do Discurso constituirán os marcos teóricos e metodolóxicos de referencia neste artigo de investigación. A escola doméstica de instrución mutua, baseada nun grupo doméstico ampliado rexido pola igualdade, é o gran compromiso desta autora para democratizar a familia e a sociedade.

Descargas

Os datos de descargas todavía non están dispoñibles.

Detalles do artigo

Citas

Aldana Santana, S. (2020). La historia de la Sociología: si no te la contaron violeta, no te la contaron completa. Acta Sociológica 81: 59-95. http://www.revistas.unam.mx/index.php/ras/article/view/77669.

Amar y Borbón, J. (1790). Discurso sobre la educación física y moral de las mujeres. Madrid: Benito Caño.

Arias Lago, L.; Sáez Ardura, F. y Peña Axt, J. (2020): El pensamiento cartesiano y la fundación de la Sociología. Cinta de Moebio 69: 214-228. https://doi.org/10.4067/s0717-554x2020000300214.

Astell, M. (1697). A Serious Proposal to the Ladies, for the Advancement of their True and Greatest Interest. In two parts. Londres: Richard Wilkin at the King’s-Head.

Beauvoir, S. D. (1949). Le deuxième sexe. Paris: Gallimard.

Belisera, A. (2019). Hacer sociología de la sociología. Los aportes de Raymond Aron a la sistematización del pensamiento sociológico. Cuestiones de Sociología 20, e076. https://doi.org/10.24215/23468904e076.

Bell, D. (1973). The Coming of Post-Industrial Society. Nueva York: Basic Books.

Benhabib, S. (2006). El ser y el otro en la ética contemporánea. Barcelona: Gedisa Editorial.

Brígido, Ana María (2006). Sociología de la Educación. Temas y perspectivas fundamentales. Córdoba (Argentina): Editorial Brujas.

Bulmer, M. (2020). The polish peasant after one hundred years: An approach from the History of Sociology. Italian Sociological Review 10 (2): 531-534. http://dx.doi.org/10.13136/isr.v10i2S.362.

Caballero, M. y Baigorri, A (2018). Glocalising the theory of generations: The case of Spain. Time & Society 28 (1): 333-357. https://doi.org/10.1177/0961463X18783374.

Carpenter, L. (1820). Principles on Education. Londres: Longman, Hurst, Rees, Orme, Brown and Green.

Cerón, A. U. (2020). La construcción del objeto de estudio. Lecciones epistemológicas a partir de la obra de Pierre Bourdieu. Cinta de Moebio 67: 75-84. https://doi.org/10.4067/S0717-554X2020000100075.

Connell, R. (2019). Canons and colonies: the global trajectory of Sociology. Estudos Históricos 32 (67): 350-367. https://www.scielo.br/j/eh/a/HNcGkjYJLzxJyNtPfPC6cRH/?lang=en.

Cruickshank, M. (1978). Factory Children and Compulsory Education: The Short-Time System in the Textile Areas of North-West England 1833-64. The Vocational Aspect of Education, 30:77, 111-117. https://doi.org/10.1080/10408347308001101.

Dardé, C. (1991). La democracia en Gran Bretaña. La reforma electoral de 1867-1868. Ayer 3: 63–82. http://www.jstor.org/stable/41324108.

Debia, E.; Lobato, S.; Ozamiz, A. (2016). Las aportes de Flora Tristán y Marianne Weber a la formación del pensamiento sociológico clásico. IX Jornadas de Sociología de la UNLP, 5 al 7 de diciembre. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.8795/ev.8795.pdf

Deegan, M. J. (1988). Early Women Sociologists and the American Sociological Society: The Patterns of Exclusion and Participation. The American Sociologist 16:1, 14-24. http://www.jstor.org/stable/27702438.

D’Hericourt, J. P. (1860). La Femme affranchie: réponse à MM. Michelet, Proudhon, É. de Girardin, A. Comte et autres novateurs modernes. Bruselas: A. Lacroix, Van Meenen et C. Editeurs.

Edgeworth, M. (1795). Letters for Literary Ladies. Londres: J. Johnson.

Fernández Enguita, M. (1999). Sociología de la Educación. Lecturas básicas y textos de apoyo. Barcelona: Editorial Ariel.

Fernández Palomares, F. (coord.). (2003). Sociología de la Educación. Madrid: Pearson Educación.

Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI Editores.

Gerhard, U. (2004). ‘Illegitimate daughters’: the relationship between feminism and Sociology. En Marshall, B. L. y Witz, A. (eds.): Engendering the Social. Feminist Encounters with Sociological Theory. Berkshire: Open University Press.

Gerhard, U. (2013). Feministische Perspektiven in der Soziologie.Verschüttete Traditionen und kritische Interventionen. L' homme: Zeitschrift für feministische Geschichtswissenschaft 24 (1): 73-91. https://www.genderopen.de/handle/25595/1130.

García Dauder, D. y Pérez Sedeño, E. (2015). Los inicios de la Sociología del Trabajo: Jane Addams, la Hull House y las mujeres de la Escuela de Chicago. Sociología del Trabajo 83: 24-49. https://revistas.ucm.es/index.php/STRA/article/view/60408.

Guillard, D. (2018). Education in England, a history. En línea. Consulta: 03/10/2021. http://www.educationengland.org.uk/history/timeline.html

Hadingham, O. (2016). The Reform of Popular Education, 1833-1870. Estudios sobre educación y aprendizaje 141: 49-68. https://scholar.google.com/citations?view_op=view_citation&hl=en&user=0W6blC8AAAAJ&citation_for_view=0W6blC8AAAAJ:d1gkVwhDpl0C.

Harding, S. y Hintikka, M. B. (2003). Discovering Reality. Nueva York: Kluwer Academic Publishers.

Hoecker-Drysdale, S. (1992) Harriet Martineau, First Woman Sociologist. Oxford: Berg Publishers.

James, F. (2010). A Life of Dissent: Harriet Martineau and Unitarianism en Walker, G. L. y Ditchfield, G. M. Enlightenment and Dissent 26. Intellectual Exchanges: Women and Rational Dissent. Londres: University of London.

Kossew Pichanick, V. (1976). The conscience and social consciousness of Harriet Martineau. Tesis doctoral. University of Massachusetts Amherst. https://core.ac.uk/download/pdf/32441332.pdf.

Labovitz, L. J. (2011). For the benefit of others: Harriet Martineau: feminist, abolitionist and travel writer. Tesis de Máster. Universidad de Nevada. https://digitalscholarship.unlv.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2385&context=thesesdissertations.

Law, C. M. (1967). The Growth of Urban Population in England and Wales, 1801-1911. Transactions of the Institute of British Geographers 41: 125-143. https://www.jstor.org/stable/621331.

Le Jars de Gourney, M. (1622). Égalité des hommes et des femmes.

Lerner, G. (1993). The Creation of Feminism Consciousness. Nueva York: Oxford University Press.

Logan, D. A. (2002). The Hour and the Woman: Harriet Martineau's 'Somewhat Remarkable' Life. DeKalb, IL: Northern Illinois University Press.

Logan, D. A (ed.) (2007). The Collected Letters of Harriet Martineau. 5 vol. Londres: Pickering and Chatto Publishers.

Macaulay, C. (1790). Letters on Education with Observations on Religious and Metaphysical Subjects. Londres: C. Dilly.

Madoo Lengermann, P. y Niebrugge, G. (2019). Fundadoras de la Sociología y la Teoría Social 1830-1930. Madrid: CIS.

Martineau, H. (1838). How to Observe Morals and Manners. Londres: Charles Knight and Co.

Martineau, H. (1849). Household Education. Londres: Edward Moxon.

Martineau, H. (1877). Autobiography and Memorials by Maria Weston Chapman Vols. I y II. Boston James R. Osgood and Co. http://oll.libertyfund.org/people/harriet-martineau.

McDonald, L. (2013). Women Founders of the Social Sciences. Reimpresión. Montreal: McGill-Queen’s University Press.

McCrum, R. (2017). The 100 best nonfiction books: No 67 – Household Education by Harriet Martineau (1848). The Guardian. En línea. [Consulta: 14/11/2021]. https://www.theguardian.com/books/2017/may/15/100-best-nonfiction-books-67-household-education-harriet-martineau.

Miguel Álvarez, A. D. (2021). Ética para Celia. Barcelona: Penguin Random House.

Millet, K. (1970). Sexual Politics. Nueva York: Ballantine Books.

Oficina Estadística Europea Eurostat (2019). Quality of life indicators – Education. En línea. Consulta 24/09/2021. https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/SEPDF/cache/30563.pdf.

Pallarès Piquer, M.; Planella Rivera, J.; Chiva Bartoll, O. y Albar, J. (2019). El sentido de la educación: del yo como antídoto a la globalización. Cinta de Moebio 65: 254-266. https://doi.org/10.4067/S0717-554X2019000200254.

Perkins Gilman, Charlotte. (1911). The Man-Made World or Our Androcentric Culture. Londres: T. Fisher Unwin.

Picoli, B. A. y Guilherme, A. A. (2021). La concepción neoliberal de la educación y sus impactos en el Sur Global: una nueva forma de imperialismo. Foro de Educación, 19 (1): 199-222. https://www.forodeeducacion.com/ojs/index.php/fde/article/view/761

Postlethwaite, D (1989). Mothering and Mesmerism in the Life of Harriet Martineau. Signs 14 (3): 583-609. http://www.jstor.org/stable/3174403.

Rhode, D. L. (1990). Feminist Critical Theories. Standford Law Review 42 (3): 617-638. https://doi.org/10.2307/1228887.

Ritzer, G. y Stepnisky, J. (2020). Classical Sociological Theory. 8th. ed. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Rojas-León, A. (2014). Aportes de la sociología al estudio de la educación (Autores clásicos). Educación 38 (1): 33-58. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7107586.

Ruiz Ruiz, J. (2009): Análisis sociológico del discurso. Métodos y lógicas. Forum Qualitative Social Research 10 (2), art. 26. https://doi.org/10.17169/fqs-10.2.1298.

Sanderson, M. (1991). Education, Economic Change and Society in England 1780-1870. 2nd ed. Londres: McMillan.

Smith, D. (1974). Women’s Perspective as a Radical Critique of Sociology. Sociological Inquiry 44 (1): 7-13. https://doi.org/10.1111/j.1475-682X.1974.tb00718.x.

Sprague, J. (1997). Holy Men and Big Guns: The Can[n]on in Social Theory. Gender & Society 11 (1): 88-107. https://doi.org/10.1177/089124397011001006.

Mill, J. S. (1834). Reform in Education. Monthly Repository 8 (55): 502-13.

Sydie, R. A. (1994) Natural Women, Cultured Men. A Feminist Perspective on Sociological Theory. Vancouver: University of British Columbia Press.

The American Review (1849). Miss Martineau on Education. Vol. 9, nº XVIII, June. Pp. 604-618.

Thompson, W. y Doyle Wheeler, A. (1825). The Appeal of One Half of the Human Race, Women, Against the Pretensions of the Other Half, Men. Londres: Longman, Hurst, Rees, Orme, Brown and Green.

Vaid, S. (1985). Ideologies on Women in Nineteenth Century Britain, 1850s -70s. Economic and Political Weekly 20 (43): WS63-WS67. https://www.jstor.org/stable/4374971.

Verde Diego, C. (trad.) (2013). Hull House, el valor de un centro social. Madrid: Consejo General del Trabajo Social.

Wardle, D. (1976). English popular education, 1780-1975. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press.

Webb, R. K. (1960). Harriet Martineau, a Radical Victorian. Nueva York: Columbia University Press.

Weiner, G. (2004). Harriet Martineau on Education. Seminario en Universidad de Birmingham. En línea. [Consulta 14/11/2021]. http://www.gabyweiner.co.uk/wp-content/uploads/2014/04/HM-and-Education.pdf.

Witz, A. y Marshall, B. L. (2004). Introduction: Feminist Encounters with Sociological Theory. En Marshall, B. L. y Witz, A. (eds.): Engendering the Social. Feminist Encounters with Sociological Theory. Berkshire: Open University Press.

Wollstonecraft, M. (1792). A Vindication of the Rights of Women. Boston: Peter Edes for Thomas and Andrews.

Woods, R. (1995). The Population of Britain in the Nineteenth Century. Cambridge: University of Cambridge.

Wright, F. (1829). Course of Popular Lectures. Nueva York: Office of the Free Enquirer.