Main Article Content

Maria García-Puente
California State University San Bernardino
United States
Erin K. Hogan
University of Maryland Baltimore County
Spain
Vol. 7 No. 1 (2022), Special Issue, pages 131-159
DOI: https://doi.org/10.17979/arief.2022.7.1.7829
Submitted: Apr 2, 2021 Accepted: Jul 20, 2021 Published: Jul 20, 2022
How to Cite

Abstract

In the current article we share a critical self-reflection of our contributions to the digital humanities project The Gynocine Project. The point of departure and axis of our analysis is a corpus of six interviews we conducted with emerging women filmmakers of the post-CIMA period alongside related readings and recent studies of this subject. In our examination, coinciding with fifteen years of CIMA’s advocacy for gender equality in the Spanish audiovisual industry, we illuminate current conditions, identifying lights and shadows with respect to women’s access to and representation in audiovisual creation, in addition to offering projections for the future.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Álvarez, P. (2018, 8 nov.). Más de la mitad de la ciudadanía española se siente feminista. El País

Bollaín, I. (2003). Cine con tetas. DUODA Revista d’Estudis Feministes, 24, 89-93.

CIMA (n.d.). Asociación de mujeres cineastas y de medios audiovisuales. https://cimamujerescineastas.es

CIMA (n.d.). Editorial: Anna Serner, que estás en Suecia. CIMA. https://cimamujerescineastas.es/anna-serner-que-estas-en-suecia/

Cuenca Suárez, S. y Martínez Amado, A. (2020). La representatividad de las mujeres en el sector cinematográfico del largometraje español: 2019. CIMA. https://cimamujerescineastas.es/wp-content/uploads/2020/11/INFORME_ANUAL_CIMA_2019.pdf

Engel, P. (2017). Generación Ágata. Fotogramas, julio, 96-101.

EWA (n.d.). The European Women’s Audiovisual Network.https://www.ewawomen.com/

García Puente, M. y Hogan, E. K. (2017a). La hilandera: una conversación con la cineasta Paula Ortiz. The Gynocine Project. https://6a0c11cc-2cc0-4724-97a1-4e5379b92d21.filesusr.com/ugd/0872d6_a12bf9e1b5dc4163b62282e3eb3c6e37.pdf

García Puente, M. y Hogan, E. K. (2017b). Miradas itinerantes: una conversación con la cineasta Margarita Ledo Andión. The Gynocine Project.

García Puente, M. y Hogan, E. K. (2018a). (Entre paréntesis): una conversación con la cineasta Nely Reguera. The Gynocine Project.

García Puente, M. y Hogan, E. K. (2018b). Abriendo la puerta al cine de Marina Seresesky: una conversación con la cineasta. The Gynocine Project.

García Puente, M. y Hogan, E. K. (2019a). La pasión de Marta Díaz Lope de Díaz: una conversación con la cineasta. The Gynocine Project. https://6a0c11cc-2cc0-4724-97a1-4e5379b92d21.filesusr.com/ugd/0872d6_896a481e744a4b6f81dbf6dffa437780.pdf

García Puente, M. y Hogan, E. K. (2019b). Celia, lo que dice: una conversación con la cineasta Celia Rico Clavellino. The Gynocine Project. https://docs.wixstatic.com/ugd/0872d6_e3d8426d389645988cb12f95e302ecf5.pdf

GECA (n.d.). Género Estética y Cultura Audiovisual. https://www.ucm.es/geca

Heredero, C. F. (1997). Espejo de miradas. Entrevistas con directores del cine español de los años 90. Madrid: Festival de cine de Alcalá de Henares, Caja de Asturias, Fundación Autor y Filmoteca de la Generalitat Valenciana.

La Moncloa. (2020, 28 oct.). Cultura y Deporte trabaja en afianzar la perspectiva de género. https://www.lamoncloa.gob.es/serviciosdeprensa/notasprensa/cultura/paginas/2020/281020-genero.aspx

MDC (n.d.). Mujeres de Cine. http://www.mujeresdecine.com/

Ministerio de Cultura y Deporte (n.d.). Catálogo de películas calificadas. Ministerio de Cultura y Deporte. http://www.culturaydeporte.gob.es/cultura/areas/cine/mc/catalogodecine/inicio.html

París, I. 2010. La reivindicación de las cineastas. EN F. Arranz (ed.), Cine y género en España. Una investigación empírica (pp. 349-382). Ediciones Cátedra.

París-Huesca, E. (2020, 4 mar.). Festivales de cine realizados por mujeres. Macguffin007. https://macguffin007.com/2020/03/04/festivales-de-cine-por-mujeres/

Pastor, C. (2018, 23 sept.). San Sebastián firma la carta por la paridad. Fotogramas. https://www.fotogramas.es/noticias-cine/a23384358/festival-san-sebastian-carta-paridad/

Ponga, P. (2018, 1 ene.). Cambios en la ley de cine: ayudas ma non troppo. Fotogramas.

https://www.fotogramas.es/noticias-cine/a19456572/ley-del-cine-espana/

Scholz, A. (2018). Las invisibles del cine español. EN A. Scholz y M. Álvarez (eds.), Cineastas emergentes. Mujeres en el cine del siglo XXI (pp. 45-67). Iberoamericana.

Shaw, D. (2018). Cómo estudiar el cine hecho por mujeres iberoamericanas: un manifiesto. EN A. Scholz y M. Álvarez (eds.), Cineastas emergentes. Mujeres en el cine del siglo XXI (pp. 31-42). Iberoamericana.

Smith, S.L., Choueiti, M., Pieper, K., Case, A., y Choi, A. (2018, jul). Inequality in 1,100 Popular Films: Examining Portrayals of Gender, Race/Ethnicity, LGBT & Disability from 2007 to 2017. University of Southern California Annenberg Inclusion Initiative. http://assets.uscannenberg.org/docs/inequality-in-1100-popular-films.pdf

Smith, S.L., Choueiti, M., Yao, K., Clark, H., y Pieper, K. (2020, ene). Inclusion in the Director’s Chair: Analysis of Director Gender & Race/Ethnicity Across 1,300 Top Films from 2007 to 2019. University of Southern California Annenberg Inclusion Initiative. http://assets.uscannenberg.org/docs/aii-inclusion-directors-chair-20200102.pdf

Sorto, M. (2021, 7 mar). Boliviana Daniela Cajías hace historia en los premios Goya al ser la primera mujer en ganar en Mejor dirección de fotografía. CNN español. https://cnnespanol.cnn.com/2021/03/07/boliviana-daniela-cajias-hace-historia-en-los-premios-goya-al-ser-la-primera-mujer-en-ganar-en-mejor-direccion-de-fotografia-orix/

Zecchi, B. (Ed.). (2011). The Gynocine Project. https://www.gynocine.com

Zecchi, B. (2014). Desenfocadas. Icaria.

Zecchi, B. (2019). Vejez femenina y violencia sexual en el imaginario cinematográfico: de lo abyecto al envejecimiento positivo. EN F. A. Zurian, M. I. Menéndez Menéndez y F. J. García-Ramos (eds.), Edad y violencia en el cine. Diálogos entre estudios etarios, de género y fílmicos (pp. 25-42). Edicions UIB.

Zurian, F. A, Pérez Sañudo, D., Vázquez Rodríguez, L. G., y Andreu, C. (2017). El falso boom de las mujeres directoras: realizadoras españolas con un solo largometraje de ficción (2000-2015). EN F. A. Zurian (ed.), Miradas de mujer. Cineastas españolas para el siglo XXI (pp. 21-37). Fundamentos.

Zurro, J. (2021, 25 ene). El año de las mujeres en los Goya: paridad en dirección y un 41% de presencia femenina. El Español. https://www.elespanol.com/cultura/cine/20210125/ano-mujeres-goya-paridad-direccion-presencia-femenina/553945253_0.html