Main Article Content

Emelina Galarza Fernández
a:1:{s:5:"es_ES";s:22:"Universidad de Málaga";}
Spain
Andrea Castro-Martinez
Universidad de Málaga
Spain
Biography
Vol. 7 No. 1 (2022), Special Issue, pages 31-61
DOI: https://doi.org/10.17979/arief.2022.7.1.7050
Submitted: Oct 10, 2020 Accepted: Jun 2, 2021 Published: Jul 20, 2022
How to Cite

Abstract

This case study addresses the study of the illustrations in Instagram (IG) of "Feminista ilustrada" in the context of the fourth wave of the feminist movement from the perspective of Critical Theory analysis. The theoretical approaches present in her discourse are examined and her visual and narrative style is characterized from a prism of feminist artivism. The in-depth interview and content analysis of the 388 publications and 99 stories published in IG from the opening of the profile in 2016 until September 2020 are used. In the author's production, the agendas of the four waves are present with a pedagogical intention, since, through her own style and numerous references to popular culture, she intends to contribute to feminist reflection and debate. "Illustrated Feminist" thus constitutes a case of artivism and cyberactivism in networks that contributes to the social capital of feminism.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Amorós, Celia (1991). Hacia una crítica de la razón patriarcal.Anthropos.

Bourdieu, Pierre (1985). The forms of capital. In J. G. Richardson (Ed.), Handbook of theory and research for the sociology of education (pp. 241–258). Greenwood.

Caballero Gálvez, Antonio, Tortajada, Iolanda, & Willem, Cilia (2017). Autenticidad, marca personal y agencia sexual: el posfeminismo lésbico en YouTube. Investigaciones Feministas, 8(2), 353-368. https://doi.org/10.5209/INFE.55005

Castells, Manuel (2001): La Galaxia Internet: [reflexiones sobre Internet, empresa y sociedad]. Plaza & Janes.

Castro-Martínez, Andrea y Pérez Ordónez, Cristina de los Ángeles (2019). Arte urbano vecinal: el caso del barrio malagueño de Lagunillas. De la revitalización social al artivismo a través de la comunicación visual y el grafiti, en Valdellós, A. S., Arte, activismo y comunicación en el ámbito académico (pp. 203-226). Madrid: Dykinson.

Clúa Ginés, Isabel (2005). Género y cultura popular. Lectora: revista de dones i textualitat, 11, 9-13.

Coler, Paola (2020). Activismo en las redes sociales y pedagogía feminista. Avatares de la Comunicación y la Cultura, (19).

Cobo, Rosa (2005). El género en las ciencias sociales. Cuadernos de Trabajo Social, 18, 249-258.

Cobo, Rosa (2019). La cuarta ola feminista y la violencia sexual. Revista Paradigma, 22, 134-140.

Cochrane, Kira (2014). All the rebel women. The rise of the fourth wave of feminism. London: Guardian Books.

Coleman, James (1988). Social capital in the creation of human capital. American Journal of Sociology, 94, 95–121.

Cullen, Pauline (2014). Conceptualising generational dynamics in feminist movements: Political generations, waves and affective economies. Sociology Compass, 8, 282– 293. https://doi.org/10.1111/soc4.12131

Danaher, William F. (2006). The Art of Protest: Culture and Activism from the Civil Rights Movement to the Streets of Seattle. Contemporary Sociology, 35(6), 616.

Dean, Jonathan & Aunen, Kristin (2015) Feminism Resurgent? Mapping Contemporary Feminist Activisms in Europe. Social Movement Studies, 14(4), 375–395.

De Aguilera, Miguel (2004). Tomar la cultura popular en serio. Revista Internacional de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Literatura, 1(2), 147-157.

De Beauvoir, Simone (1981). El segundo sexo (1949). Siglo XX.

De Miguel, Ana (2007). “Los Feminismos”. En: Amorós, Celia. 10 palabras clave sobre mujer. Editorial Verbo Divino.

Díaz-Morilla, Pablo (2019). Performance, teatro, artivismo y comunicación para el cambio social: el trabajo de Yolanda Domínguez, en Valdellós, A. S., Arte, activismo y comunicación en el ámbito académico (pp. 163-180). Dykinson.

Digital News Report (2020). Digital News Report 2020. Digital News Report

Evans, Elisabeth & Chamberlain, Prudence (2015). Critical Waves: Exploring Feminist Identity, Discourse and Praxis in Western Feminism. Social Movement Studies, 14 (4), 396–409.

Feminista Ilustrada (2020). Quiénes somos. Feminista Ilustrada.

Fernández Rincón, Antonio Raúl (2019). Activismo, co-creación e igualdad de género: la comunicación digital en la huelga feminista del 8M. Revista Dígitos, (5), 56-74.

Freedman, Jane (2004) Feminismo. ¿Unidad o conflicto? López Ballester, J. (trad.). Narcea. Colección Mujeres.

Friedan, Betty (2017). La mística de la feminidad. Ediciones Cátedra.

Gabelas Barroso, José Antonio y Marta Lazo, Carmen (2011). Adolescentes en la cultura digital. En Martínez-Rodrigo., Estrella y Marta Lazo, Carmen. Jóvenes Interactivos. Nuevos modos de comunicarse (pp. 03- 15). Netbiblio.

Galarza Fernández, Emelina (2019). La nueva realidad legal feminista de la explotación sexual en Andalucía afecta a los medios de comunicación. Revista Paradigma, 22, 32-36.

Galarza Fernández, Emelina; Castro-Martinez, Andrea y Sosa Valcarcel, Aimiris (2019). Medios sociales y feminismo en la construcción de capital social: la red estatal de comunicadoras en España. Anàlisi: Quaderns de Comunicació i Cultura, 61, 1-16.

Galarza Fernández, Emelina, Sosa Valcarcel, Aimiris y Castro-Martínez, Andrea. (2019) Regulación audiovisual y violencia de género: análisis y propuestas de mejora para el articulado español. En Domínguez Romero, E., Bobkina, J. y Pertegal Felices, M.L. (Coords.) Alfabetización digital e informacional (pp. 141-156). GEDISA.

Gill, Rosalind (2007). Postfeminist media culture: Elements of a sensibility. European journal of cultural studies, 10(2), 147-166. https://doi.org/10.1177/1367549407075898

Havas Media Group & Canal Sondeo (2020). Estudio Havas Media Group y Canal Sondeo ‘Impacto del coronavirus en hábitos y medios en España’. Havas Media Group.

Hewitt, Nancy (2010). No Permanent Waves: Recasting Histories of US Feminism. Rutgers University Press.

Hootsuite (2020). Digital 2020. Global Digital Overview. Hootsuite.

IAB Spain (2020). Estudio de redes sociales 2020. IAB Spain.

Instituto Nacional de Estadística (INE) (2019). Encuesta sobre Equipamiento y Uso de Tecnologías de Información y Comunicación en los Hogares. Año 2019. Instituto Nacional de Estadística (INE).

Karlyn, Kathleen Rowe (2005). Scream, cultura popular y el feminismo de la tercera ola:" Yo no soy mi madre". Lectora: revista de dones i textualitat, 43-73.

Laughlin, Katherine, Julie Gallagher, Dorothy Sue Cobble and Elaine Boris. (2010). Is It Time to Jump Ship? Historians Rethink the Waves Metaphor. Feminist Formations, 22(1), 76–135. http://dx.doi.org/10.1353/nwsa.0.0118

Lin, Nan (2001). Social capital: A theory of social structure and action. Cambridge University Press.

Manovich, Lev (2017). Instagram and contemporary image. Manovich. net, New York.

Marcelino Mercedes, Georgina Victoria (2015): Migración de los jóvenes españoles en redes sociales, de Tuenti a Facebook y de Facebook a Instagram. La segunda migración, Icono 14, (13), 48-72. http://dx.doi.org/10.7195/ri14.v13i2.821

McRobbie, Angela (2008). Young women and consumer culture: An intervention. Cultural studies, 22(5), 531-550.

Miyares, Alicia (2018). La “Cuarta ola” del feminismo, su agenda. Tribuna Feminista. https://tribunafeminista.elplural.com/2018/03/la-cuarta-ola-del-feminismo-su-agenda/

Nossel, Suzanne (2016). Introduction: On “Artivism,” or Art’s Utility in Activism. Social Research: An International Quarterly, 83(1), 103-105.

Observatorio Nacional de las Telecomunicaciones y la Sociedad de la Información (2019). Informe Anual 2018 "La Sociedad en Red". Transformación digital en España (Edición 2019). Ministerio de Asuntos Económicos y Transformación Digital Gobierno de España.

Observatorio Nacional de las Telecomunicaciones y la Sociedad de la Información (2017). Estudio de Uso y Actitudes de Consumo de Contenidos Digitales. Ministerio de Asuntos Económicos y Transformación Digital Gobierno de España.

Piaget, Jean (1980). Biología y conocimiento, vol. b. Siglo XXI.

Piñeiro-Otero, Teresa y Martínez-Rolán, Xavier (2016). Los memes en el activismo feminista en la Red. #ViajoSola como ejemplo de movilización transnacional. Cuadernos.info, (39), pp. 17-37. http://dx.doi.org/10.7764/cdi.39.1040

Prades Oropesa, Mariona y Carbonell Sánchez, Xavier (2016). Motivaciones sociales y psicológicas para usar Instagram. Communication Papers, 5(09), 27-36.

Raposo, Paulo (2015): Artivismo: articulando dissidências, criando insurgencias, Cadernos de Arte e Antropologia, vol. 4, no 2, pp. 3-12. https://journals.openedition.org/cadernosaa/909

Radner, Hilary (2010). Neo-feminist cinema: Girly films, chick flicks, and consumer culture. Routledge.

Rhoades, Mindi (2012). LGBTQ youth video artivism: Arts-based critical civic praxis. Studies in Art Education, 53(4), 317-329.

Rodríguez Velasco, María & Mazo Salmerón, María Elena (2019). De la pincelada individual a la" pincelada colectiva" en Red en el "artivismo": evolución de la expresión de denuncia social. Microtextualidades. Revista Internacional de microrrelato y minificción, (6), 103-122.

Sádaba, Igor & Barranquero, Alejandro (2019). Las redes sociales del ciberfeminismo en España: identidad y repertorios de acción. Athenea Digital, 19(1), e2058.

Sandoval, Chela & Latorre, Guisela (2008). Chicana/o Artivism: Judy Baca’s Digital Work with Youth of Color. Learning Race and Ethnicity: Youth and Digital Media, 81–108.

Sau, Victoria (2000). Diccionario ideológico feminista. Icaria

Serra, Vanina, Enríquez Enríquez, Mónica & Johnson, Ruby (2017). Envisioning Change Through Art: Funding Feminist Artivists for Social Change. Development, 60, 108–113. https://doi.org/10.1057/s41301-017-0139-0

Sheldon, Pavica & Bryant, Katherine (2016). Instagram: Motives for its use and relationship to narcissism and contextual age. Computers in human Behavior, 58, 89-97. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.12.059

Sosa, Aimiris; Galarza, Emelina y Castro-Martinez, Andrea (2019). The collective cyber-activist action of “Las periodistas paramos” for the feminist strike of 8M in Spain. Comunicación y Sociedad, 1-24.

Valcárcel, Amelia (2019) Ahora, feminismo. Cuestiones candentes y frentes abiertos. Ediciones Cátedra.

Valenti, Jessica (2014) When everyone is a feminist, is anyone? The Guardian.

Van Dijck, José (2019). La cultura de la conectividad: una historia crítica de las redes sociales. Siglo XXI Editores.

Varela, Nuria (2014). Feminismo para principiantes. Ediciones B.