Revenant cinema

Authors

  • Alberto Sato Kotani Universidad Diego Portales
  • Gabriela Jiménez Palma Universidad Diego Portales
  • Javiera Varas Schumacher Universidad Diego Portales
  • Juan Vicente Pantin Ruiz Universidad Central de Venezuela

DOI:

https://doi.org/10.17979/aarc.2017.5.0.5157

Keywords:

cinema, temple, neighborhood, popular, imaginary

Abstract

Mass art par excellence, essentially reproductive and temporary, cinema was present in all corners of modern city. If any architecture could be fully identified with the spirit of modernity, it would be its movie theaters, displaced in the mid-twentieth century by television and other phenomena that, especially in neighborhoods, caused their demolition or transformation into garages, warehouses, shops and evangelic temples. This work is focused in that last and singular form of occupation to establish two dimensions of the spreading of popular worship in Latin American cities (in Caracas, Buenos Aires and Santiago de Chile as study cases) conserving attributes of which perhaps have been the only academic architectures builded in its suburbs and slums. The contribution made by present-day Christianity makes possible to point out its importance, even though they are —as facts of modernity— doomed to dissolve.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Abba, Artemio. 2003. Cine y Ciudad del Siglo XX. Buenos Aires: FADU.

Ávila Gómez, Andrés. 2012. Las salas de cine en las publicaciones de arquitectura (1910-1920). ARKA Revista de Arquitectura 3:34-43.

Barrios, Guillermo. 1992. Inventario del olvido. Caracas: Fundación Cinemateca Nacional.

Becherer, Richard. 1996. «Le Film Guild Cinema». En Frederick Kiesler (catálogo de la exposición), 35-65. Paris: Centro George Pompidou.

Beck, Ulrich. 2000. Un nuevo mundo feliz. La precariedad del trabajo en la era de la globalización. Barcelona: Paidós.

Beck, Ulrich. 2009. El Dios personal: la individualización de la religión y el espíritu del cosmopolitismo. Barcelona: Paidós.

De Moura, Eduardo. 2011. «A indústria cultural evangélica». En Anais do XXVI Simpósio Nacional de História. São Paulo: ANPUH.

De Moura, Eduardo. 2013. A mcdonaldização da fé. O culto como espetáculo entre os evangélicos brasileiros (Tesis doctoral). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis (Brasil).

Hernández, Jorge. 2013. «Expropiar también afecta a las iglesias». Diario El Universal, 17 de mayo.

Hugo, Víctor. 1945. Nuestra Señora de Paris. Buenos Aires: Sopena.

Korn, Francis. 1974. Buenos Aires. Los huéspedes del 20. Buenos Aires: Sudamericana.

Lacloche, Francis. 1981. Architecture des cinémas. Paris: Éditions du Moniteur.

Le Corbusier. 1965. Obras Completas. Tomo VII. Zurich: Les Éd. D’Architecture.

Pollak-Eltz, Angelina. 1998. El pentecostalismo en la América Latina entre tradición y globalización. Quito: Abya-Yala.

Sarlo, Beatriz. 2009. La ciudad vista. Mercancías y cultura urbana. Buenos Aires: Siglo XXI.

Sato Kotani, Alberto. 1983. «Un simulacro urbano». Punto 63:24-35.

Sidorkovs, Nicolás. 1994. Los cines de Caracas en el tiempo de los cines. Caracas: Armitano.

Vidal Rojas, Rodrigo. 2012. Entender el templo pentecostal: Elementos, fundamentos, significados. Santiago de Chile: CEEP/USACH.

Vidal Rojas, Rodrigo. 2015. «Adaptación e invención sostenibles en el diseño del templo evangélico chileno». Arquitectura y Urbanismo 36(2):77-92.

Weber, Max. 1969. La ética protestante y el espíritu del capitalismo. Barcelona: Península.

Published

2017-12-01

How to Cite

Sato Kotani, A., Jiménez Palma, G., Varas Schumacher, J., & Pantin Ruiz, J. V. (2017). Revenant cinema. Actas De Arquitectura Religiosa Contemporánea, 5, 256–281. https://doi.org/10.17979/aarc.2017.5.0.5157