Main Article Content

Felicidad Rodríguez Rodríguez
PhD student in Women's Studies, Discourses and Gender Practices. University of Granada. Spain
Spain
https://orcid.org/0000-0001-8515-0304
Vol. 2 No. 1 (2017), Book reviews, pages 309-315
DOI: https://doi.org/10.17979/arief.2017.2.1.2114
Submitted: Jun 15, 2017 Accepted: Jun 15, 2017 Published: Jan 12, 2018
How to Cite

Abstract

“Forjar un hombre, moldear una mujer” is an academic dissemination book written by the researcher Marina Subirats that belongs to the field of Education Sciences and Women’s and Gender Studies. It was published for the first time in 2013 by Editorial Aresta: Aresta mujeres, and, in 2014, it was published in digital format by Editorial UOC.
This review aims to rescue and value this excellent work by Professor Marina Subirats Despite being aware that it is and old publication, this book continues to arouse interest and its premises are still significantly valid in this time we are living in, in which everything seems to become more confused and masked, thus making it even more difficult to detect how we reproduce gender roles over and over again ad nauseam to the point that they are completely normalized in our lives. Nowadays, these norms and precepts continue to be reproduced and transmitted in all spheres of life and, as Subirats proves, we learn them through words, toys, etc., from an early age but they continue to hinder personal development, and ultimately result in an unprecedented violence, under the pretext of exalting a masculinity that craves for power without consideration for life.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Andrés del Campo, S. (2012). “Violencia simbólica de género en la publicidad”. En García Marín, J. y Gómez Vázquez, M.B. Diálogos en la cultura de la paridad. Reflexiones sobre feminismo, socialización y poder (pp. 37-55). Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela.

Beauvoir, Simone de (2005). El segundo sexo. Madrid. Ediciones Catedra.

Beyer, K. y Reich, J. (1996). “¿Por qué muchas chicas se inhiben del aprendizaje de conceptos científicos en física?”, en Ciencia, tecnología y coeducación. Investigaciones y experiencias internacionales. Edición a cargo de C. Alemany. Cuadernos para la Coeducación, 10, 59-69. Barcelona: ICE/UAB.

Bonal, X. (1998). Cambiar la escuela: la coeducación en el patio de juegos. Cuadernos para la Coeducación, 13. Barcelona: UAB y Bellaterra.

Bonal, X. y Tomé, A. (1997). Construír la escuela coeducativa. Cuadernos para la Coeducación, 12. Barcelona: UAB y Bellaterra.

Cabré, M.A. (2013). Leer y escribir en femenino. Barcelona. Editorial Aresta.

Carreras, A.; Subirats, M. y Tomé, A. (2012). “La construcción de las identidades de género en la etapa 0-3. Primeras exploraciones” en García Marín, J. y Gómez Vázquez, M.B. Diálogos en la cultura de la paridad. Reflexiones sobre feminismo socialización y poder (pp.37-55). Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela.

García Marín, J. (2012). “Identidades de género en los videojuegos. Estudio de casos sobre la perspectiva del simbólico colectivo del estudiantado universitario”, en García Marín, J. y Gómez Vázquez, M.B. Diálogos en la cultura de la paridad. Reflexiones sobre feminismo, socialización y poder (pp. 107-132). Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela.

Garreta, N. y Careaga, P. (1987). Modelos masculino y femenino en los libros de texto. Madrid: Instituto de la Mujer.

Illouz, E. (2012). Por qué duele el amor. Una explicación sociológica. Madrid: Katz.

Moreno, A. (1986). Como se enseña a ser niña: el sexismo en la escuela. Barcelona: Icaria.

Rovira, M. (2000). El tratamiento de la agresividad en los centros educativos. Propuesta de acción tutorial.

Cuadernos para la coeducación, 15. AUB: Bellaterra.

Sopeña, A. (1996). La morena de la Copla. La condición de la mujer en el reciente pasado. Barcelona. Crítica.

Subirats, M. (1998). Con diferencia. Las mujeres frente al reto de la autonomía. Barcelona: Icaria.

Subirats, M. y Brullet, C. (1988). Rosa y azul. La transmisión de los géneros en la escuela mixta. Madrid: Instituto de la Mujer.

Subirats, M. y Tomé, A. (2007). Balones fuera. Reconstruir los espacios desde la coeducación. Barcelona: Octaedro.