Main Article Content

Lola Ferreiro Diaz
Spain
Biography
Vol. 2 No. 1 (2017), Special Issue, pages 134-165
DOI: https://doi.org/10.17979/arief.2017.2.1.1771
Submitted: Aug 10, 2016 Accepted: May 25, 2017 Published: Jan 12, 2018
How to Cite

Abstract

The root of inequality includes symbolic and structural keys reflected through the construction of an individual subjectivity ‒feminine and masculine‒, which has been ruled by a duality placed beyond our conscious reach: the abnegation/egocentrism, and the direction through which the aggressive impulse is emitted, auto/hetero. Hardly would we achieve equal relationships if this duality is not corrected.


The school’s and family’s roles are fundamental. However, they have to face two difficulties: the lack of structural measures -both organizational and legislative in this case- that could promote a co-educative intervention; and the lack of resources of the teaching staff‒increased because of their own gender contradictions. Both scenes must receive an effective approach in order to allow the above-mentioned intervention in school matter for equality.


This article analyses all these difficulties and tries to provide several ideas with the aim of their resolution.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Ackeslberg, Martha (1999). Mujeres libres. El anarquismo y la lucha por la emancipación de las mujeres. Barcelona: Virus.

Adler, Alfred (1965). La psicología individual y la escuela. Madrid: Losada.

Alonso Tejada, Luís (1977). La represión sexual en la España de Franco. Barcelona: Luís de Claralt Editor.

Antons, Klaus (1990). Práctica de la Dinámica de Grupos. Ejercicios y técnica. Barcelona: Herder.

Azorín Abellán, Cecilia Mª (2014). Actitudes del profesorado hacia la coeducación: claves para una educación inclusiva. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 29‐2, 159-174.

Disponible en: http://www.revista.uclm.es/index.php/ensayos

Ballarín, Pilar (2005). El techo de cristal de los estudios de las mujeres. Crítica, 55, 923, 53-56.

Barcia, Demetrio y Rodríguez, Antonio (1974). Autoimagen psicosexual en los adolescentes. Actas Luso-Esp. Neur. y Psiq., 4, 74, 269-290.

Barrachina, Marie Aline (1991). Ideal de la mujer falangista. Ideal falangista de la mujer. EN Varias Autoras, Las mujeres y la Guerra Civil Española 11 (pp. 211-217). Madrid: Ministerio de Asuntos Sociales-Instituto de la Mujer y Ministerio de Cultura-Dirección de los Archivos Estatales.

Bauleo, Armando [coord.] (1975). Psicología y Sociología del grupo. Madrid: Fundamentos.

Bourdieu, Pierre (2000). La dominación masculina. Barcelona: Anagrama.

Benjamín, Jessica (1996). Los lazos del amor. Psicoanálisis, feminismo y el problema de la dominación. Buenos Aires: Paidós.

Bowlby, John (1993). El vínculo afectivo. Barcelona: Paidós.

Carmona, Ángela (2004). Rosas y espinas. Álbum de las españolas del siglo XX. Barcelona: Planeta.

Castilla del Pino, Carlos (1973). La culpa. Madrid: Alianza Editorial.

Cortada Andreu, Esther (1988). Escuela mixta y coeducación en Cataluña durante la 2ª República. Madrid: Ministerio de Asuntos Sociales - Instituto de la Mujer.

Davis, Flora (1975). El lenguaje de los gestos. Buenos Aires: Emecé.

Davis, Flora (1989). La comunicación no verbal. Madrid: Alianza.

Díaz Fuentes, José Manuel (1995). República y primer franquismo: la mujer española entre el esplendor y la miseria, 1930-1950. Alternativas: cuadernos de trabajo social, 3, 23-40.

Dio Bleichmar, Emilce (1995). La depresión en la mujer. Madrid: Temas de hoy.

Ferreiro Díaz, Lola; Rodríguez López, Antonio; Domínguez Santos, María Dolores (1996a). Adolescentes galegos. Indicadores de risco de comportamento disocial. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia. Consellería de Sanidade.

Ferreiro Díaz, Lola y Díaz Anca, Mª Jesús (1996b). Educación para la Salud. EN VV.AA., La Coeducación, ¿transversal de transversales? (pp. 47-48). Vitoria-Gasteiz: EMAKUNDE (Instituto Vasco de la Mujer).

Ferreiro Díaz, Lola [coord.] (2002). Temas Transversais e Educación de Actitudes. Proposta para unha intervención integral a propósito da prevención da infección polo vih-sida. Santiago de Compostela: Consellería de Sanidade e Consellería de Educación e O.U.

Ferreiro Díaz, Lola; Díaz Anca, Chus; Docampo Corral, Gloria y Louzao Campos, Mª José (2008a). Coeducación afectivo-emocional e sexual. Santiago de Compostela: Consellería de Sanidade e Consellería de Educación e O.U.

Ferreiro Díaz, Lola (2008b). Género, salud sexual y actitudes hacia el riesgo. En VV.AA. Congreso internacional SARE “Masculinidad y vida cotidiana” (pp. 83-132). Vitoria-Gasteiz: EMAKUNDE (Instituto Vasco de la Mujer).

Ferreiro Díaz, Lola (2009). Unha introdución á loita polos dereitos reprodutivos. En VV.AA. O dereito a decidir. Situación actual e alternativas á despenalización do aborto (pp. 11-26). A Coruña: Marcha Mundial das Mulleres e Concellaría de Mocidade, Solidariedade e Normalización Lingüística.

Freud, Anna (1993). El yo y sus mecanismos de defensa. Barcelona: Paidós.

Freud, Sigmund (1978). El “yo” y el “ello”. Madrid: Alianza Editorial.

Fromm, Erich (1974). Anatomía de la destructividad humana. Madrid: Siglo XXI.

García Gómez, Teresa (2006). La violencia simbólica: mecanismo de "auto-exclusión" de las maestras en los cargos directivos. Kikirikí. Cooperación educativa, 81, 50-57.

Hyde, Janet Sh. (1995). Psicología de la mujer. La otra mitad de la experiencia humana. Madrid: Morata.

Jung, Carl G. (1970). Los complejos y el inconsciente. Madrid: Alianza.

Jung, Carl G. (1981). Arquetipos e inconsciente colectivo. Barcelona: Paidós.

Lagarde y de los Ríos, Marcela (2011). Los cautiverios de las mujeres: madresposas, monjas, putas, presas y locas, Madrid: Horas y Horas.

Lerner, Gerda (1990). La creación del patriarcado. Barcelona: Crítica.

López, Félix y Fuertes, Antonio (1996). Para comprender la sexualidad. Pamplona: Verbo Divino.

Marchesi, Álvaro [coord.] (1992). Cajas Rojas. Áreas Transversales. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.

Mitchell, Juliet (1982). Psicoanálisis y feminismo. Freud, Reich, Laing y las mujeres. Barcelona: Anagrama.

Miller, Alice (1998). El saber proscrito. Barcelona: Tusquets.

Montero García-Celay, Marisa (2009). El patriarcado: Una estructura invisible, Género con Clase, 1-III. Recuperado de: http://generoconclase.blogspot.com/2009/03/el-patriarcado-una-estructura-invisible.html

Moratalla Isasi, Silvia y Díaz Alcaraz, Francisco (2008). La Segunda Enseñanza desde la segunda República hasta la Ley Orgánica de Educación. Ensayos, 2008, 23, 283-305

Moreno, Jacob L. (1978). Psicodrama (4ª ed.). Buenos Aires: Paidós.

Moreno Llaneza, María Antonia (2013). Queremos Coeducar. Avilés: Centro de Profesorado y Recursos de Avilés-Occidente

Neill, Alexander S. (1980). Corazones, no sólo cabezas en la escuela. México: Editores Mexicanos Unidos.

Reich, Wilhelm (1975). La revolución sexual. Barcelona: Barral.

Roca i Girona, Jordi (1996). De la pureza a la maternidad. La construcción del género femenino en la postguerra española. Madrid: Ministerio de Educación y Cultura.

Rodrigáñez Bustos, Casilda (2008). La sexualidad y el funcionamiento de la dominación. La rebelión de Edipo IIª parte. Murcia: Casilda Rodrigáñez.

Rodríguez López, Antonio (1973). Estudio de la relación entre las imágenes parentales y las tendencias agresivas en los adolescentes [tesis doctoral]. Santiago de Compostela: Universidade de Santiago – Facultad de Medicina.

Rodríguez López, Antonio; Mateos Álvarez, Raimundo (1989). Agresividade, violencia e hábitat en Galicia. Siso Saúde, 14, 30-43.

Rodríguez, Antonio; Domínguez, Mª Dolores; Mateos, Raimundo; Ferreiro, Lola; Mazaira, José A. (1992). Suicidio e Saúde Mental, en Violencia e Saúde Mental (pp. 229-292). Santiago de Compostela: Xunta de Galicia, Consellería de Sanidade.

Rogers, Carl R. (1982). Libertad y creatividad en la educación. El sistema no directivo. Barcelona: Paidós.

Sánchez Blanco, Laura (2007). El anarcofeminismo en España: las propuestas anarquistas de mujeres libres para conseguir la igualdad de géneros. Foro de Educación, 9/2007, 229-238.

Sau Sánchez, Victoria (1996). Construcción de la identidad personal y la influencia del género. EN La coeducación, ¿trasversal de las transversales? (pp. 11-20). Vitoria-Gasteiz: EMAKUNDE – Instituto Vasco de la Mujer.

Spitz, Rene A. (1975). El primer año de la vida del niño. Madrid: Aguilar.

Torres, Jurjo (1991). El curriculum oculto. Madrid: Morata.

Urruzola, María José (1995). Introducción a la filosofía coeducadora. Bilbao: Maite Canal.

Watzlawick, Paul; Beavin, Janet y Jackson, Don (1981). Teoría [pragmática] de la comunicación humana. Barcelona: Herder.