Main Article Content

Moises Grimaldi Puyana
Universidad de Sevilla
Spain
Pablo Gálvez-Ruiz
Universidad Internacional de Valencia
Spain
Manel Valcarce-Torrente
Valte – US S.L.
Spain
Ainara Bernal-García
Universidad Pablo Olavide
Spain
Vol. 9 No. 2 (2020), Articles, pages 210-219
DOI: https://doi.org/10.17979/ejge.2020.9.2.5846
Submitted: Dec 16, 2019 Accepted: Jun 18, 2020 Published: Jul 24, 2020
How to Cite

Abstract

In Spanish sports habits, there exists a clear increase of the institutionalised sports practice and a distinct trend of leisure and recreational sport. This motivates the current work as it is necessary to go deeply into the knowledge of this practice. The aims proposed are twofold. On the one hand, to perform an analysis of the profile and the characteristics of the behaviour of the users of sports centres and leisure and recreational sportspeople. And, on the other hand, to study the motives of leisure/recreational sports practice. A descriptive quantitative methodology has been followed in this research. The description of the profile of users emerges from the data analysed as well as that they practise sport for exotelic reasons. The results obtained can serve managers to orientate their strategies destined to satisfy the needs of these users.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Aristegui-Fradua, I., and Silvestre-Cabrera, M. (2012). El ocio como valor en la sociedad actual. Arbor, 188(754), 283-291. https://doi.org/10.3989/arbor.2012.754n2002

Baena-Arroyo, M. J., García-Fernández, J., Gálvez-Ruiz, P., and Grimaldi-Puyana, M. (2020). Analyzing Consumer Loyalty through Service Experience and Service Convenience: Differences between Instructor Fitness Classes and Virtual Fitness Classes. Sustainability, 12(3), 828. https://doi.org/10.3390/su12030828

CSD (2015). Encuesta de hábitos deportivos en España 2015. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

Lazcano, I., and Madariaga, A. (2016). El valor del ocio en la sociedad actual. In M.A. Berthet et al. (Eds.), La marcha nocturna: ¿Un rito exclusivamente español? (pp. 15-33). Madrid: Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud. Fundación de Ayuda contra la Drogadicción (FAD).

Cuenca, M. (2000). Ocio Humanista. Dimensiones y manifestaciones del ocio, Documentos de Estudios de Ocio (16). Bilbao: Universidad de Deusto.

Cuenca, M. Aguilar, E. and Ortega, C. (2010). Ocio para innovar. Documentos de Estudios de Ocio (42). Bilbao: Universidad de Deusto.

Elasri, A., Triadó, X.M., and Aparicio, P. (2016). Los usuarios de los centros deportivos públicos: una aproximación de segmentación sobre hábitos deportivos y satisfacción. Revista de Psicología del Deporte, 25(3), 15-18.

EuropeActive and Deloitte (2019). European Health & Fitness Market Report 2018. Brussels: Europe Active.

European Commission (2018). Special Eurobarometer 472. Sport and physical activity. Brussels: European Commission.

García-Ferrando, M., and Llopis-Goig, R. (2017). La popularización del deporte en España: en cuesta de hábitos deportivos 1980-2015. Madrid: CIS (Centro de Investigaciones Sociológicas).

García-Fernández, J., Gálvez-Ruiz, P., and Vélez-Colón, L. (2017). Client profile of Spanish fitness centers: segmentation by loyalty and characteristics of the client. In M. Peris-Ortiz, J. Álvarez-García y M.C. Del Río-Rama (Eds.), Sport management as an emerging economic activity (pp. 273-291). Cham, Switzerland: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-63907-9_17

García-Fernández, J., Sánchez-Oliver, A. J., Grimaldi-Puyana, M., Fernández-Gavira, J., and Gálvez-Ruíz, P. (2017). La calidad y la fidelidad del cliente: Un análisis de segmentación en centros de fitness low-cost. Revista de psicología del deporte, 26(3), 17-22.

García-Fernández, J., Grimaldi-Puyana, M., Gómez, R., and Bernal-García, A. (2016). Qualidade e valor em centros de fitness low-cost: diferenças de acordo com as características dos clientes. Revista intercontinental de gestão desportiva-rigd, 6, 63-72

García-Fernández, J., Gálvez-Ruiz, P., Sánchez-Oliver, A. J., Fernández-Gavira, J., Pitts, B. G., and Grimaldi-Puyana, M. (2020). An analysis of new social fitness activities: loyalty in female and male CrossFit users. Sport in Society, 23(2), 204-221. https://doi.org/10.1080/17430437.2019.1625332

Grimaldi-Puyana, M., Sánchez-Oliver, A.J., Macías-Plat, R. and Álvarez-García, J. (2018). Perfil, Evolución y Características de las Organizaciones de Gestión de Campos de Golf en España. Revista Espacios, 39(33).

Grimaldi-Puyana, M., Gálvez-Ruiz, P., Sánchez-Oliver, A.J., and Alcaraz-Rodríguez, V. (2018). Situación de endeudamiento de las organizaciones de gestión de instalaciones deportivas de ocio no competitivo. Un estudio empírico. Sport TK. Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, 7(2), 41-48. https://doi.org/10.6018/sportk.343091

Grimaldi-Puyana, M., García-Fernández, J., Gómez-Chacón, R., and Bravo, G. (2016). Impacto de la crisis económica en la rentabilidad de las empresas de gestión de instalaciones de ocio deportivo según tamaño, un estudio empírico. Revista de Psicología del Deporte, 25(1), 51-54.

Grimaldi Puyana, M., and Sánchez-Oliver, A.J. (2017). Tamaño y evolución económica de los clubes de baloncesto SAD después de la crisis económica de 2008. Cuadernos de Psicología del Deporte, 17(3), 137-142.

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2018). Anuario de estadísticas deportivas 2019. Madrid: Secretaría General Técnica del MECD.

Moreno-Murcia, J.A., Marcos-Pardo, P.J., and Huéscar, E. (2016). Motivos de práctica físico-deportiva en mujeres: diferencias entre practicantes y no practicantes. Revista de Psicología del Deporte, 25(1), 35-41.

Valcarce-Torrente, M. (2016). Modelos de negocio deportivos: evolución y futuro. In J. García (Ed.), Emprendiendo en el sector deportivo, de la teoría a la práctica (pp. 113-126). Cizur Menor: Thomson Reuters Aranzadi.

Valcarce-Torrente, M., García-Fernández, J., Gálvez-Ruiz, P., and Grimaldi-Puyana, M. (2019). El consumo en centros de fitness low-cost: un análisis desde el cliente. In M. Valcarce-Torrente, V. Jabaloyes-Sanchís, J. García-Fernández y M. Grimaldi-Puyana (Eds.), Sport Business Symposium. Deporte y empresa, una relación de éxito, 2019 (pp. 39-41). Sevilla: Wanceulen Editorial SL.