Neogothic and Vatican Council II in the religious architecture of Mexico

Rearrangements of an anomaly

Authors

  • Martín Checa-Artasu Universidad Autónoma Metropolitana - Unidad Iztapalapa

DOI:

https://doi.org/10.17979/aarc.2015.4.0.5131

Keywords:

neogothic revival, second vatican council, México, adaptation, sacred architecture

Abstract

In Mexico, the Gothic Revival style was developed from the third quarter of the nineteenth century to the early twentieth century, associated with a repositioning strategy of the Catholic Church against the Mexican liberal governments. However, the various wars (Mexican revolution, Cristiada), anticlerical government policies and economic problems made that some of the largest temples in that style was continued slowly their construction for decades, reaching it until today. This paper analyses like two of these temples, the Shrine of Virgen de Guadalupe in Zamora (Michoacán) and the Expiatory Temple of the Blessed Sacrament in Guadalajara (Jalisco) were adapted to the liturgical guidelines of the Second Vatican Council. The result is an aesthetic and architectural< paradox that becomes the outside Gothic of these temples in a box full of symbolism while inside of the temple assumes the guidelines Second Vatican Council, but embedded in a Gothic environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Ayala Alonso, Enrique, y José María Buendía Júlbez, comp. 1994. Textos sobre Ignacio Díaz Morales: del espacio expresivo en la arquitectura. México DF: División de Ciencias y Artes para el Diseño, Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco

Archivo Histórico de la Archidiócesis de Guadalajara (México).

Aranda, Alberto. 1992. «La apertura post-conciliar en la liturgia y el arte». En Primer simposio interna- cional de arte sacro, 43-53, México: Comisión Nacional de Arte Sacro/Consejo Nacional para la Cultura y las Artes/Secretaria de Desarrollo Social.

Blancarte, Roberto. 1992. Historia de la Iglesia Católica en México. México: Fondo de Cultura Económica y El Colegio Mexiquense.

Checa-Artasu, Martín M. 2011. «Monumentalidad, símbolo y arquitectura neogótica. El Santuario Guadalupano de Zamora, Michoacán». En Estudios Michoacanos XIV, editado por Octavio Montes Vega y Octavio González Santana. Zamora: El Colegio de Michoacán, 143-194.

Checa-Artasu, Martín M. 2012. «Catedrales neo- góticas y espacialidades del poder de la Iglesia en las ciudades del occidente de México: una visión desde la geografía de la religión». Scripta Nova. Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales 418. Consultado el 08/10/2015, www.ub.es/geocrit/sn/sn- 418/sn-418-49.htm.

Checa-Artasu, Martín M. 2014. «Cuando escultura y arquitectura historicista se dan de la mano: la obra del escultor Adolfo Octavio Ponzanelli en la archidió- cesis de Guadalajara». Pragma, Espacio y Comunicación Visual 12:67-82.

Checa-Artasu, Martín M. 2015. «De Ferrara a la Ciudad de México pasando por Chicago: la trayectoria arquitectónica de Adamo Boari (1863-1904)». Biblio 3W. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales 1111. Consultado el 08/10/2015, www.ub.edu/geocrit/b3w-1111.htm.

Checa-Artasu, Martín M. 2015. «El neogótico y el fortalecimiento de la Iglesia en Guadalajara: el Templo Expiatorio». Estudios Jaliscienses 100:40-55.

Casillas Navarro, Francisco. 2005. El Templo Expiatorio de Guadalajara. Zapopan: Amate Editorial.

Fondo Díaz Morales, Archivo Arquitectos Jaliscienses, Biblioteca del Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente (ITESO), Gadalajara (México).

García Oropeza, Guillermo. 2006. «La construc- ción de un arquitecto». En Gonzalo Villa Chávez: arquitecto, restaurador, acuarelista, editado por Luis Ignacio Villagarcía, 66-116, Colima; Gobierno del Estado de Colima, Universidad de Colima.

González Galván, Manuel. 1992. «Vigencia y existencia circunstancial de los retablos». En Primer Simposio Internacional de Arte Sacro, 199-215, México: Comisión Nacional de Arte Sacro/Consejo Nacional para la Cultura y las Artes/Secretaria de Desarrollo Social.

González Pozo, Alberto. 2005. Gabriel Chávez de la Mora. Guadalajara: Gobierno del Estado de Jalisco/ITESO/CUAAD. Hernández Madrid, Miguel J. 1999. Dilemas pos- conciliares. Iglesia, cultura católica y sociedad en la diócesis de Zamora. Zamora: El Colegio de Michoacán.

Kasis Ariceaga, Anuar. 2004. Ignacio Díaz Morales. Guadalajara: Gobierno del Estado de Jalisco/ITESO/CUAAD.

Montiel, Denise, coord. 2012-2015. «Mi pensa- miento arquitectónico». Surge. Legado de Ignacio Díaz Morales. Consultado el 08/10/2015, http://surge.mx/idm/mi-pensamiento-arquitectonico/.

Morales, Alfredo J. 2003. «Máquinas ilusorias. Reflexiones sobre el retablo español, su historia y conservación», Bienes culturales: revista del Instituto del Patrimonio Histórico Español 2:3-12.

Piña Dreinhofer, Agustín. 1970. Restauración de la Catedral de México: memoria de la polémica. México DF: Impr. J. Villanueva.

Plazola Anguiano, Guillermo. 2006. Arquitecto Fray Gabriel Chávez de la Mora. Tlanepantla: Plazola.

Rodríguez Kuri, Ariel. 2007. «La proscripción del aura. Arquitectura y política en la restauración de la catedral de México, 1967-1971». Historia Mexicana 56/4:1309-1391.

Sigaut, Nelly. 1991. Catálogo del patrimonio arquitectónico del bajío zamorano. 1ª parte: la ciudad de Zamora. Zamora: El Colegio de Michoacán.

Sordo Vilchis, Avelino. 1985. «La arquitectura como proyecto de vida. Conversación con Ignacio Díaz Morales». Revista Varia 13:9-15.

Tapia Santamaría, Jesús. 1986. Campo religioso y evolución política en el Bajío Zamorano. Zamora: Gobierno del Estado de Michoacán y El Colegio de Michoacán.

Published

2015-12-01

How to Cite

Checa-Artasu, M. (2015). Neogothic and Vatican Council II in the religious architecture of Mexico: Rearrangements of an anomaly. Actas De Arquitectura Religiosa Contemporánea, 4, 174–183. https://doi.org/10.17979/aarc.2015.4.0.5131