Main Article Content

  • José Ramos Galván
  • Natalia Tovaruela Carrión
  • Fernando Gago Reyes
  • Verónica Álvarez Ruiz
  • Ana María Requeijo Constenla
José Ramos Galván
Natalia Tovaruela Carrión
Spain
Fernando Gago Reyes
Verónica Álvarez Ruiz
Ana María Requeijo Constenla
Vol. 1 No. 1 (2015), Especial Communication, pages 27-36
DOI: https://doi.org/10.17979/ejpod.2015.1.1.1469
Submitted: Feb 11, 2016 Accepted: Feb 11, 2016 Published: Feb 11, 2016
How to Cite

Abstract

This paper presents the fruits of a set of readings to support the theoretical content of university teaching, which have in common the fact that address various aspects of the implementation of official way of studies of the degree of Podiatry in Spain since there is no evidence for the first official documents available, dating from the nineteenth century to the present.

Prospects analysis of this study are basically two. On the one hand, it has sought to deepen the most representative aspects of the legislation over time has regulated studies Podiatry. The other perspective of this analysis is to identify what were the events that have occurred and the measures that have allowed reaching the current Degree in Podiatry. To facilitate understanding of the analysis has been divided into three distinct stages, in which the facts that are considered most representative of each are collected.

Recalling the historical legislative review the Moyano Law (1857) in which the title is set Practitioner and Midwife begins, it ends with the current situation of the Degree in Podiatry in Spain.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Alemany Bayes J, Flamarich Benasco M, Mañé Domingo F, Sala Pich J. Podología. Historia de una Profesión. Barcelona: Index; 1.998.

González Jurado MA. Proyecto Docente (Proyecto no publicado). Madrid: Universidad Complutense de Madrid; 1.990.

Ramos Galván J. Proyecto Docente (Proyecto no publicado). Sevilla: Universidad de Sevilla; 2.000.

Urien Blázquez T. Podología: Historia antigua y moderna. Madrid: Urien-Visión Net; 2.007.

Ministerio de Educación Nacional. Gobierno de España. Decreto 727/1.962, de 29 de marzo, por el que se reconoce y reglamenta la especialidad de Podología para los Practicantes y Ayudantes Técnicos Sanitarios. [Internet]. [Consultado el 15 de Noviembre de 2.015]. Disponible en: https://www.boe.es/boe/dias/1962/04/13/pdfs/A04966-04967.pdf

Ramos Galván J, Martínez Camuña L. Por una Licenciatura en Podología. El País, sección Tribuna: Aula libre.28 de abril de 2.003. [Internet]. [Consultado el 14 de Noviembre de 2.015]. Disponible en: http://elpais.com/diario/2003/04/28/educacion/1051480806_850215.html

López López D, Ramos Galván J, Alonso Tajes F, García Mira R. Manual de Podología. Conceptos, aspectos psicológicos y práctica clínica. Madrid: CERSA; 2.012.

ANECA (Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación). Libro Blanco del Título de Grado en Podología. 2.005. [Internet]. [Consultado el 14 de Noviembre de 2.015]. Disponible en: http://www.aneca.es/var/media/150304/libroblanco_podologia_def.pdf

Ministerio de Ciencia e Innovación. Gobierno de España. Orden CIN/728/2009, de 18 de marzo, por la que se establecen los requisitos para la verificación de los títulos universitarios oficiales que habiliten para el ejercicio de la profesión de Podólogo. [Internet]. [Consultado el 15 de Noviembre de 2.015].

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Gobierno de España. Qué estudiar y dónde en la universidad (QEDU). [Internet]. [Consultado el 14 de Noviembre de 2.015]. Disponible en: https://www.educacion.gob.es/notasdecorte/busquedaSimple.action