Prostituted by the music industry: Celestina’s new daughters

Authors

  • Susana Pinilla Alba Bergische Universität Wuppertal

DOI:

https://doi.org/10.17979/arief.2025.10.2.11802

Keywords:

greed, feminity, misogyny, prostitution, spanish rap, urban music, celestina

Abstract

The reelaborations of historical or literary characters is common in the work of Spanish female rappers, who are inspired by influential female figures in the popular culture of their regions. In Spanish rap, the cultural models derived from the character of Celestina and her pupils, are useful to understand certain feminine representations, promoted in urban music, in which the patterns of prostibulous and greedy discourse, already present in the classic work, are repeated, perpetuating a misogynistic image of women's upward mobility. In this paper we seek to unravel how the gender mandate operates in the beginnings and maintenance of some Spanish female rappers musical career, focusing on the role of the female collaborator in the patriarchy. To this goal, we analyze their work from a feminist approach to understand the reappropriation of certain celestinesque motifs for commercial purposes only, without enabling an ethical and political discourse of social impact.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adams, C. (2005). Pornography of Meat. Continuum.

Amorós, C. (1992). Notas para una teoría nominalista del patriarcado. Asparkía, 1, 41–58.

Bergmann, T. L. (2017). Celestina as a precursor to the picaresque. En: E Fernández (Ed.), Companion to Celestina (pp. 292-304). The Renaissance Society of America.

Bourdieu, P. (1998). La distinción. Criterio y bases sociales del gusto. Taurus.

Calvo Martín, I. (2024). Hacia una tipología de la violencia: la prostituta violentada en las continuaciones e imitaciones de La Celestina. Celestinesca, 48, 9–32. https://doi.org/10.7203/Celestinesca.48.29704

Chamorro García, A. (2022). La cultura de la violencia sexual en la música. Textos y Contextos, 25, 1–18. https://doi.org/10.29166/tyc.v1i25.3746

Cobo Bedía, R. (2020). Pornografía: el placer del poder. Ediciones B.

Cobo Bedía, R. (2024). La pornografía, una narrativa de violencia sexual contra las mujeres. Historia y Comunicación Social, 29(1), 135–140.

Cruz, A. J. (1989). Sexual Enclosure, Textual Escape: The Pícara as Prostitute in the Spanish Female Picaresque Novel. En Sheila Fisher y Janet Hailey (Eds.), Seeking the Women in Late Medieval and Renaissance Writings (pp. 135-169). University of Tennessee Press.

Deanda Camacho, E. (2023). La Celestina y el capital: la Celestina como matrix de la pornografía, la pornología y la prostitución. En D. Arciello, E. Fernández, D. Paolini y A. Saguar García (Eds.), Entre ingenios y agudezas: nuevos rumbos de la crítica celestinesca y picaresca (pp. 163-184). Ediciones Universidad de Salamanca.

De Miguel, A. (2014). La prostitución de mujeres, una escuela de desigualdad humana. Dilemata, 16, 7–30.

De Miguel, A. (2015). Neoliberalismo sexual: el mito de la libre elección. Cátedra.

Gómez Suárez, Á., Pérez Freire, S. y Verdugo Matés, R. M. (2016). Dominación, sexualidad masculina y prostitución en España: ¿por qué los hombres españoles consumen sexo de pago? Convergencia, 71, 149–174.

Hakim, C. (2011). Erotic Capital: The Power of Attraction in the Boardroom and the Bedroom. Basic Books.

Ira Rap (2017). Mantenlo patriarcal [Archivo de Video]. Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=YYiU_7SvlL0

Kuffner, E. (2023). “Tres mercados o por mejor decir, tres ventas”: la virginidad en la picaresca femenina. En D. Arciello, E. Fernández, D. Paolini, A. Saguar García (Eds.), Entre ingenios y agudezas: nuevos rumbos de la crítica celestinesca y picaresca (pp. 185–206). Ediciones Universidad de Salamanca.

La Zowi (2019). Bitch Mode [Canción]. Spotify.

La Zowi (2024a). Orgasm [Archivo de Video]. Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=bs23oDg09pA

La Zowi (2024b). Mis putas lo mueven PT1 [Canción]. En: Pussy Taste. Spotify.

La Zowi (2024c). Mis putas lo mueven PT2 [Canción]. En: Pussy Taste. Spotify.

La Zowi (2024d). No me hables [Canción]. En: Pussy Taste. Spotify.

La Zowi (2024e). Primark [Canción]. En: Pussy Taste. Spotify.

Lerner, G. (1986). The Creation of Patriarchy. Oxford University Press.

Lida de Malkiel, M. R. (1966). Dos obras maestras españolas: El libro de buen amor y La Celestina. Editorial Universitaria de Buenos Aires.

Mala Rodríguez (2003). Jugadoras, jugadores [Canción]. En Alevosía, Universal Music Group.

Mulvey, L. (1975). Visual pleasure and narrative cinema. En L. Braudy y M. Cohen, Film Theory and Criticism: Introductory Reading (pp. 803-816). Oxford.

Nathy Peluso (2020). Business Woman [Archivo de Video]. Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=4B614TAin4s

Pearce, D. (1978). The Feminization of Poverty: Women, Work and Welfare. Urban and Social Change Review, 11, 28–36.

Pinilla Alba, S. (2025). Hacia una poética del rap feminista. Dimensiones discursivas y estéticas de de un género de la literatura contemporánea. De Gruyter.

Rojas, F. (1985). La Celestina. En M.B. Damiani (Ed.). Cátedra.

Soguero, F. (1997). El discurso antifeminista de las pícaras. Misoginia en la picaresca femenina, Dicenda, 15, 289–303.

Zafra, E. (2009). Prostituidas por el texto: discurso prostibulario en la picaresca femenina. Purdue University Press.

Published

2025-09-04

How to Cite

Prostituted by the music industry: Celestina’s new daughters. (2025). Atlánticas. Revista Internacional de Estudios Feministas, 10(2), 2-26. https://doi.org/10.17979/arief.2025.10.2.11802