Main Article Content

  • Gloria Viviana Barinas Prieto
  • Florentina Cañada Cañada
  • Emilio Costillo Borrego
  • Elías Francisco Amórtegui Cedeño
Gloria Viviana Barinas Prieto
Colombia
https://orcid.org/0000-0002-2226-6542
Florentina Cañada Cañada
Spain
https://orcid.org/0000-0001-5544-0423
Emilio Costillo Borrego
Spain
https://orcid.org/0000-0001-7807-9933
Elías Francisco Amórtegui Cedeño
Colombia
http://orcid.org/0000-0001-9179-1503
Vol. 7 No. 1 (2023), Research in science education
DOI: https://doi.org/10.17979/arec.2023.7.1.9353
Submitted: Oct 27, 2022 Accepted: Apr 22, 2023 Published: Jul 3, 2023
How to Cite

Abstract

The aim of this article is to describe the design and validation of an objective test about ecosystems within the primary school natural science and environmental education curriculum. The test follows the evidence-centred design and structure of the Icfes assessment model (2018, 2019). The sample for the study comprised 133 students from public schools in Colombia, aged between 7 and 11 years. The test was validated by a panel of experts and an analysis of its difficulty and discrimination indices. Test reliability was assessed by calculating the biserial correlation and KR-20 coefficients. The results showed indices of difficulty and discrimination in keeping with Backhoff et al. (2000) and Ortiz et al. (2015). Reliability was also found to be acceptable at 0.74. The study findings show that the results of the test are appropriate, the quality is sufficient, and the test assesses the natural science skills of inquiry, explanation and comprehensive use of scientific knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Aiken, L. (2003). Tests psicológicos y evaluación. Undécima Edición Pearson Educación. México

American Educational Research Association., American Psychological Association. y National Council on Measurement in Education. (2018). Estándares para pruebas educativas y psicológicas (M. Lieve, Trans.). American Educational Research Association. Original work published 2014.

Backhoff, E., Larrazolo, N. y Rosas, M. (2000). Nivel de dificultad y poder de discriminación del Examen de Habilidades y Conocimientos Básicos (EXHCOBA). Revista Electrónica de Investigación Educativa, 2(1). Recuperado de: http://redie.ens.uabc.mx/vol2no1/contenido-backhoff.html

Bizarro, W., Sucari, W. y Quispe-Coaquira, A. (2019). Evaluación formativa en el marco del enfoque por competencias. Revista Innova Educación, 1(3), 374-390. DOI: https://doi.org/10.35622/j.rie.2019.03.r001

Bugallo-Rodríguez, A., Martínez-Losada, M. y Val-Rey, C. (2018). Una primera aproximación al modelo de un ecosistema en Educación Primaria. En A. Peixoto, J. Oliveira, J. Gonçalves, L. Neves, R. Cruz (Eds.), Educação em Ciências em múltiplos contextos - Atas do XVII Encontro Nacional de Educação em Ciências, XVII ENEC, I Seminário Internacional de Educação em Ciências (SIEC) (pp. 14-22). Escola Superior de Educação.

Bustamante-Toro, C. y López-Castaño, C. (2022). Educación ambiental mediada desde las ecologías sociocuturales para el abordaje del territorio en contextos escolares. Revista U.D.C.A Actualidad & Divulgación Científica, 25(1), 1-2. DOI: https://doi.org/10.31910/rudca.v25.nSupl.1.2022.2135

Cadavid-Velásquez, E., Pérez-Vásquez, N. y Flórez-Nisperuza, E. (2021). El valor del cuidado del ambiente potenciado desde el vínculo didáctico madre-Tierra en estudiantes de la educación media colombiana. Entramado, 17(2), 196-206. DOI: https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.2.6093

Casado-Robles, C., Viciana, J., Guijarro-Romero, S. y Mayorga-Vega, D. (2021). Conocimiento del entorno para la práctica de actividad física en escolares (CEPAF): Desarrollo y validación de una prueba escrita objetiva de elección múltiple. Journal of Sport and Health Research, 13(2), 223-244.

Domènech-Casal, J. (2020). Diseñando un simulador de ecosistemas. Una experiencia STEM de enseñanza de dinámica de los ecosistemas, funciones matemáticas y programación. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 17(3). DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2020.v17.i3.3202

García-Gómez, I. y Moreno-Fernández, O. (2015). El alumnado de primaria participante en el programa educativo Ecoescuelas ante las problemáticas socioambientales. De la perspectiva local a la glocal. Investigación en La Escuela, (87), 91–104. DOI: https://doi.org/10.12795/IE.2015.i87.07

García, M. (2020). Concepciones sobre la enseñanza y el aprendizaje del tópico de los ecosistemas y el uso del aprendizaje basado en proyectos en educación primaria. [Tesis maestría, Universidad Internacional de Andalucía- Universidad de Huelva]. Recuperado de: https://dspace.unia.es/handle/10334/5829

García-Ulloa, A. y Bugallo-Rodríguez, Á. (2021). Preconcepciones sobre la biodiversidad y los componentes de un ecosistema de ría del alumnado de 1º de ESO. Ápice. Revista de Educación Científica, 5(2), 17-32. DOI: https://doi.org/10.17979/arec.2021.5.2.7409

Gómez-López, V., Rosales-Gracia, S., García-Galaviz, J., Berrones-Sánchez, K. y Berrones-Sánchez, C. (2020). Índice de dificultad y discriminación de ítems para la evaluación en asignaturas básicas de medicina. Educación Médica Superior, 34(1), 1727. Recuperado de: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1727/1015

Hair, J., Black, W., Babin, B. y Anderson, R. (2014). Multivariate data analysis (7th ed.). Pearson Prentice Hall.

Hester, S., Southard, K., Young, Ae K., Cox, J., Elfring, L., Blowers, P. y Talanquer, V. (2021) Benefits and Challenges in the Implementation of an Instructional-Teams Model for Supporting Evidence-Based Instructional Practices in Large-Enrollment STEM Courses. College Teaching. DOI: https://doi.org/10.1080/87567555.2021.1996323

Hurtado-Mondoñedo, L. (2018). Relación entre los índices de dificultad y discriminación. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(1), 273-300. DOI: https://dx.doi.org/10.19083/ridu.12.614

Instituto colombiano para el fomento de la Educación Superior (2007). Fundamentación conceptual del área de ciencias naturales. Recuperado de: https://paidagogos.co/pdf/fundamentacion_ciencias.pdf

Instituto colombiano para el fomento de la Educación Superior (2013). Sistema Nacional de evaluación Estandarizada de la Educación: Alineación del examen Saber 11°. Recuperado de: https://www2.icfes.gov.co/documents/39286/1645749/Alineacion+examen+Saber+11.pdf/b52a7760-0133-5e17-c0b3-de49876db0c6?version=1.0&t=1647378636616

Instituto colombiano para el fomento de la Educación Superior (2016). Pruebas saber 5°: Lineamientos para las aplicaciones muestral y censal. Recuperado de: https://www.icfes.gov.co/documents/39286/16869753/Gu%C3%ADa+de+orientaci%C3%B3n+Saber+5.%C2%B0+2017.pdf/be011c44-c899-ff54-bc9a-6c3fd5226aee?version=1.0&t=1663175534985

Instituto colombiano para el fomento de la Educación Superior (2018). Guía introductoria al diseño centrado en evidencias. Cartilla. Recuperado de: https://www.icfes.gov.co/documents/39286/14030789/1.+Guia+introductoria+al+Dise%C3%B1o+Centrado+en+Evidencias.pdf

Instituto colombiano para el fomento de la Educación Superior (2019). Prueba de ciencias naturales Saber 11 º: marco de referencia para la evaluación. Recuperado de: https://okonvirtual.com/ICFES/CAJA_HERRAMIENTAS_SABER11/assets/pdf/01_aprendizajes/MR_Ciencias_Naturales_Saber_11.pdf

Jaén M., Esteve P. y Baños I. (2018). Problemáticas ambientales en las que confluyen ciclos biogeoquímicos. Propuesta para la educación secundaria. Ápice. Revista de Educación Científica, 2(1), 30-39. DOI: https://doi.org/10.17979/arec.2018.2.1.3162

Martínez-Pérez, L. (2017). Construcción de conocimiento escolar en ciencias naturales a partir de preguntas: una experiencia en contexto rural. Autor: Diana Fabiola Moreno Sierra. Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias, 12(2), 204–207. DOI: https://doi.org/10.14483/23464712.12280

Martínez. M. y Juárez, L. (2019). Diseño y validación de un instrumento para evaluar la formación en sostenibilidad en estudiantes de educación superior. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 10(19), 37-54. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8103254

Mateos, I. (2021). Diseño y validación de metodologías didácticas aplicadas en el aula de Educación Primaria para mejorar el dominio cognitivo y emocional en la enseñanza/aprendizaje de competencias STEM [Tesis doctoral]. Universidad de Extremadura. España.

Ministerio de Educación Nacional (1998). Serie lineamientos curriculares Ciencias Naturales y Educación Ambiental. MEN.

Ministerio de Educación Nacional (2004). Estándares básicos de competencias en Ciencias Naturales y Ciencias Sociales. Formar en ciencias: el desafío. Lo que necesitamos saber y saber hacer. Cargraphics, S. A.

Ministerio de Educación Nacional (2017). Mallas de aprendizaje ciencias naturales y educación ambiental 4°: Documento para la implementación de los Derechos Básicos de Aprendizaje-DBA. MEN.

Mucha-Hospinal, L., Chamorro, R., Oseda, M. y Alania, R. (2021). Evaluación de procedimientos para determinar la población y muestra: según tipos de investigación. Desafíos, 12(1). DOI: https://doi.org/10.37711/desafios.2021.12.1.253

Muñiz-Fernández, J. y Fonseca-Pedrero, E. (2019). Diez pasos para la construcción de un test. Psicothema. 31, (1), 7-16. Recuperado de: https://www.psicothema.com/pdf/4508.pdf

Namay-Espinoza, M. y Celis-Cueva, M. (2022). La laptop XO como recurso didáctico para el desarrollo de las competencias matemáticas: caso estudiantes del cuarto grado A y B de educación primaria de la institución educativa Manuel Hidalgo Carnero - Castilla, 2019. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(2), 2568-2584. DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i2.2041

Ortiz- Romero, G., Díaz- Rojas, P., Llanos- Domínguez, O. y Pérez -Pérez, S. y González -Sapsin, K. (2015). Dificultad y discriminación de los ítems del examen de Metodología de la Investigación y Estadística. Edumecentro,7(2),19-35. Recuperado de: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/474

Parga-Lozano, D. y Piñeros-Carranza, G. (2018). Enseñanza de la química desde contenidos contextualizados. Educación química, 29(1), 55-64. DOI: https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2018.1.63683

Toro-Julio, L., Espitia-Martínez, E., Tapasco-Alzate, O. y Toro, B. (2021). Atributos afectivos y cognitivos hacia la fauna silvestre y su relación con factores sociodemográficos en población rural. Revista U.D.C.A Actualidad & Divulgación Científica, 24(2) DOI: https://doi.org/10.31910/rudca.v24.n2.2021.1840

Vargas, T. y Mora, R. (2017). Tamaño de la muestra en modelos de ecuaciones estructurales con constructos latentes: Un método práctico. Revista Electrónica “Actualidades Investigativas en Educación”, 17(1). Recuperado de: https://doi.org/10.15517/AIE.V17I1.27294