Main Article Content

Patricia Maria Henriquez-Coronel
Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí
Ecuador
https://orcid.org/0000-0002-0468-7511
Biography
Yusbelia Moreno Hernández
Universidad de Los Andes
Venezuela, Bolivarian Republic of
Biography
Vol. 8 No. 1 (2018), Articles, pages 54-64
DOI: https://doi.org/10.17979/relaso.2018.8.1.3225
Submitted: Dec 15, 2017 Accepted: Jan 31, 2018 Published: Jun 25, 2018
How to Cite

Abstract

This article presents the results of a study carried out at the Faculty of Communication Sciences at the University of Ecuador, whose objectives were to describe the behavior of the students when making internet searches, to evaluate their level of knowledge in TICs and to identify the motivational factor that leads them to carry scientific investigations. This is a quantitative approach study, with a descriptive and cross-sectional scope (Hernández et al, 2015). In a first phase, a survey was applied to a sample of 60 students to measure their ICT knowledge and to determinate the factors that motivated them to investigate. Afterwards, Internet browsing and information search sessions were conducted with 20 volunteer students. The researcher's diary served to take note of what was observed while the students performed the search tasks. Research results showed that the majority of students' knowledge about ICT is basic or intermediate. The factor that predominates as motivation to investigate is to form a personal habit and to contribute to a research culture in its environment. On student search behaviors, it was found that they focus exclusively on access to information without assessing its quality and origin. They perform simple searches and as a criterion they use natural language; then choose the first three results that are meet by the search engine and copy the texts textually bypassing the referencing process. They do not perform processes of analysis or synthesis

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

References

Association of College and Research Libraries ACRL (2000). Normas sobre aptitudes para el acceso y uso de la información en la enseñanza superior. [en línea]. Traducción al castellano por Cristóbal Pasadas Ureña, Biblioteca, Facultad de Psicología, Universidad de Granada. Disponible en http://www.ala.org/acrl/standards/informationliteracycompetencystandards Aprobadas por la ACRL/ALA enero, 18, 2000.

Association of College and Research Libraries ACRL (2017). Framework for Information Literacy for Higher Education. Disponible en http://www.ala.org/acrl/standards/ilframework

Cantero, J. (2013). Infoexplosión. Nuevas estrategias de gestión de la información. Telos, 45, 51-56.

Carrión, P. (2016). Test sobre conocimiento informático. Informe final Proyecto Semilla “Estudio de usabilidad de la Web ULEAM”. Policopiado por gentileza del autor usabilidad Web ULEAM.

Castellanos, A., Sánchez, C. y Calderero, J. F. (2017). Nuevos modelos tecnopedagógicos. Competencia digital de los alumnos universitarios. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(1), 1-9. Recuperado de http://redie.uabc.mx/redie/article/view/1148

Cázares, A. (2009). El papel de la motivación intrínseca, los estilos de aprendizaje y estrategias metacognitivas en la búsqueda efectiva de información online. Sevilla, España: Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación.35. ISSN: 1133-8482.

Comscore (2016). Global Digital Future In Focus. Primera edición. Disponible desde https://www.comscore.com/Insights/Presentations-and-Whitepapers/2016/2016-Global-Digital-Future-in-Focus

Decy, E. y Ryan, R. (2000). La Teoría de la Autodeterminación y la Facilitación de la Motivación Intrínseca, el Desarrollo Social, y el Bienestar. Rochester, Nueva York: American Psychological Association, 55(1), 68-78. DOI: 10.1037110003-066X.55.1.68

Elliot, E y Dweck, C. (1988). Goals: An approach to motivation and achievement. Journal of Personality and Social Psychology, 54(1), 5-12. DOI: 10.1037//0022-3514.54.1.5

Fernández Núñez, H. (2006). ¿Cómo analizar datos cualitativos? Butlletí LaRecerca. Instituto de Ciencias de la Educación, Universidad de Barcelona. En línea desde http://www.ub.edu/ice/recerca/pdf/ficha7-cast.pdf

Gormally, C.; Brickman, P. y Lutz, M. (2012). Developing a Test of Scientific Literacy Skills (TOSLS): Measuring Undergraduates’ Evaluation of Scientific Information and Arguments. CBE—Life Sciences Education, 11, 364–377. DOI: 10.1187/cbe.12-03-0026

Henríquez, P. et al (2012). Nativos digitales: aproximación a los patrones de consumo y hábitos de uso de internet, videojuegos y celulares. Revista Educación y Pedagogía, No 62 (enero-abril).

Hernández Sampieri, Roberto; Fernández Collado, Carlos y Baptista

Lucio, Pilar (2015). Metodología de la investigación. México: Mc Graw-Hill.

Krikelas, J. (1983). Information-seeking behavior: patterns and concepts. Drexel Library Quaterly, (19), 5-20.

Maglione, C. y Varlotta, N. (2011). Investigación, gestión y búsqueda de información en internet. Buenos Aires, Argentina: Educ.ar.

Martin Barbero, J. (2006). La razón técnica desafía a la razón escolar. En: La razón técnica desafía a la razón escolar. Construcción de identidades y subjetividades políticas en formación.

Martínez, L. (2013). Cómo buscar y usar información científica: Guía para estudiantes universitarios. Santander, España: C2 Competencias informáticas e internacionales.

Molina, J. Huamani, C. y Mayta, P. (2008). Apreciación estudiantil sobre la capacitación universitaria en investigación: estudio preliminar. Perú: Rev. Médica Exp. Salúd Pública. 25(3), 325-29.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico OECD.

(2011). PISA 2009 Results: Students On Line Digital Technologies and Performance. (Volume VI) http://dx.doi.org/10.1787/9789264112995-en

Pahor, M. (2008). Conectad@s. Cómo usan Internet los jóvenes de clase alta de Buenos Aires. En Urresti, M. (2008)(Ed.).Ciberculturas juveniles (pp.69-85). Buenos Aires: La crujía editores.

Palfrey, J. y Gasser, U. (2008). Born Digital: Understanding the First Generation of Digital Natives. New York Basic Books.

Palomo, R.; Ruiz, J. y Sánchez, J. (2006). Las TIC como agentes de innovación educativa. Sevilla, España: Junta de Andalucía. Consejería de Educación. Dirección General de Innovación Educativa y Formación del Profesorado.

Pérez-Escoda, A.; Castro-Zubizarreta, A. y Fandos-Igado, M. (2016). La competencia digital de la Generación Z: claves para su introducción curricular en la Educación Primaria. Comunicar, 49(XXIV), 71-80. DOI http://dx.doi.org/10.3916/C49-2016-07

Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. Documento electrónico disponible en: http://www.marcprensky.com/writing/default.asp

Pujol, L. (2003). Búsqueda de información en hipermedios: efecto del estilo de aprendizaje y el uso de estrategias metacognitivas. Caracas, Venezuela: Investigación y Postgrado. 23 (3). ISSN: 1316-0087.

Sádaba, C., Bringué, X. y Calderín, M., (2011). La generación interactiva venezolana: su relación con la computadora y el acceso a Internet. Anuario ININCO, 23(1) 45-68 En: Soto, A. (2008). Educación en tecnología. Bogotá, Colombia: Cooperativa Editorial Magisterio. ISBN: 978-958-20-0362-3.

Sierra, B. (2007). (Ed.). Técnicas de investigación social: teoría y ejercicios. Madrid, España: Editorial Thomson.

Tascón, M (2013). Big Data Pasado, presente y futuro. Telos, 45, 47-50. Universitat Rovira i Virgili URV (2009). Competències transversals. Guia per treballar i avaluar les competències transversals a les titulacions de Grau. Tarragona, España: Autores