Main Article Content

Viviana Román
(IIEP BAIRES – UBA – CONICET - CEEED – Facultad de Ciencias Económicas – UBA/UNTREF)
Argentina
Vol. 3 No. 1 (2013), Monograph. Socio-occupational integration, pages 133-148
DOI: https://doi.org/10.17979/relaso.2013.3.1.1216
Submitted: Jul 20, 2015 Published: Dec 29, 2013
How to Cite

Abstract

The publishing industry in Argentina recognizes origins in the late nineteenth and early twentieth century, at this period dates the founding of some publishers that developed with particularities along the twentieth century. From the last decades of that century Argentina publishing industrywent through a process of concentration and foreign ownership. Since then the sector  presented a coexistence of large  business groups and a patchwork of small and medium enterprises. Among the latter there are some that have a strong tradition in the publishing market and others that have emerged in the last twenty or thirty years. In this sense, the business strategies that these small publishers have implemented against the above mentioned scenario, its relationship with business organizations in the sector and its capacity to generate employment both professionals, technicians and unskilled workers are elements of fundamental analysis. In line with the above, this work aims to study historical perspective of the actions of small and medium enterprises in the sector, of different strategies that have been implemented to address the situation described and their role as catalysts of employment in the publishing sector in Argentina. Then, institutional publications and periodicals, statistics, key informant interviews that develop their business and professional activity within the sector, and analysis by researchers on the topic in question have been consulted.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

References

Aguado, Amelia (2006) “La consolidación del mercado interno”. En de Diego, José Luis (dir.). Editores y políticas editoriales en Argentina (1880-2000). Buenos Aires/ México: Fondo de Cultura Económica. 125-162.

Borello, José Antonio; Agoff, Sergio y Carmona, Rodrigo (2001). Las cámaras empresariales industriales en el conurbano bonaerense: caracterización preliminar y presentación de una metodología de investigación-acción. Buenos Aires: Instituto del Conurbano, Instituto de Industria, Programa de Desarrollo Local, Universidad Nacional de General Sarmiento.

Botto, Malena 1990-2000 (2006) “La concentración y la polarización de la industria editorial”. En de Diego, José Luis (dir.). Editores y políticas editoriales en Argentina 1880-2000. Buenos Aires / México: Fondo de Cultura Económica. 209-249.

Bourdieu, Pierre (2006). Intelectuales, política y poder. Buenos Aires: Eudeba.

Bouzas, Roberto (2004) “La Argentina y la economía internacional”. En Novaro, Marcos y Palermo, Vicente (comps.). La historia reciente. Buenos Aires: Edhasa. 155-167.

Carmona, Rodrigo y Borello, José Antonio (2002) Análisis comparado y evaluación de cámaras empresariales industriales en la Región Metropolitana de Buenos Aires. Buenos Aires: Instituto de Industria / Instituto del Conurbano / CONICET Universidad Nacional de General Sarmiento (UNGS).

Chartier, Roger (2005). El orden de los libros. España: Gedisa.

Chosco Díaz, Cecilia y Volguein, Sabrina (2010) Reflexión sobre el rol de las cámaras empresariales en la actualidad. Un análisis desde la perspectiva del actor. Buenos Aires: Foro Regional RedMuni/ UNGS.

Donato, Vicente (2007). La coyuntura de las PyME industriales. Buenos Aires: Fundación Observatorio PyME.

Federico, Juan y Kantis, Hugo (2007). Los determinantes del surgimiento de nuevas empresas altamente dinámicas. Una comparación Internacional. Buenos Aires: LITTEC / Instituto de Industria / UNGS.

Fernández Moya, María (2011) “La promesa del gran mercado del libro. Un siglo de editoriales españolas en Argentina (1908-2008)”. En La Historia Económica y de la Empresa en América Latina, Revista de la Economía y de la Empresa. España: BBVA. 205-238.

Forni, Floreal, Gallart, María Antonia y Vasilachis de Gialdino, Irene (1993). Métodos Cualitativos II. La práctica de la investigación. Buenos Aires: CEAL.

Gatto, Francisco y Yoguel, Gabriel (1993). “Las pymes argentinas en una etapa de transición productiva y tecnológica”. En Kosacoff, Bernardo (coord.). El desafío de la competitividad. Buenos Aires: CEPAL / Alianza Editorial. 183-245.

Getino, Octavio (1995). Las industrias culturales en la Argentina. Buenos Aires: Colihue.

Horkheimer, Max y Adorno, Theodor W. (1969). Dialéctica del iluminismo. Buenos Aires: Editorial Sudamericana.

Informe Centro de Estudios para la Producción (CEP) (2005). “La industria del libro en Argentina”. Buenos Aires: Ministerio de Economía.

Kantis, Hugo, Angelelli, Pablo y Francisco Gatto (2000). Nuevos emprendimientos y emprendedores en Argentina: ¿de qué depende su creación y supervivencia? Buenos Aires: UNGS.

Martín-Barbero, Jesús (1998). De los medios a las mediaciones. Colombia: Convenio Andrés Bello / Editorial Gustavo Gili.

SINCA (2010). “Valor y símbolo. Dos Siglos de Industrias Culturales en Argentina”. Buenos Aires: Secretaría de Cultura. Presidencia de la Nación.

SINCA (2007). “Notas sobre Industrias Culturales (IC)”. Buenos Aires: Secretaría de Cultura. Presidencia de la Nación.

Porter, Michael (2008). “On Competition”. En Harvard Business Review. Versión electrónica.

Puente, Stella (2007). Industrias Culturales. Buenos Aires: Prometeo.

Rey, Germán (2009). Industrias culturales, creatividad y desarrollo. España: AECID.

Saítta, Sylvia (2004). “La narrativa argentina entre la innovación y el mercado (1983-2003)”. En Novaro, Marcos y Palermo, Vicente (comps.). La historia reciente. Buenos Aires: Edhasa. 239-269.

Oliver, Paloma (2012). “Empleo en las Industrias Culturales”. En Indicadores Culturales 2011. Buenos Aires: EDUNTREF. 55-58.

Szarka, Josep (1998). “Las Redes y la pequeña empresa”. En Desarrollo y gestión de pymes. Aportes para un debate necesario. Buenos Aires: Instituto de Industria – UNGS.

Vidal Olivares, Javier (2011). “Sirviendo a las empresas en el mercado internacional. Las cámaras españolas de comercio en Argentina y México (1888-1936)”. En La Historia Económica y de la Empresa en América Latina, Revista de la Economía y de la Empresa. España: BBVA. 241-260.