Main Article Content

Mª Cristina Naya
Universidade da Coruña
Spain
Biography
Carlos Soneira
Universidade da Coruña
Spain
Mª Dorinda Mato
Universidade da Coruña
Spain
Enrique de la Torre
Universidade da Coruña
Spain
Vol. 1 No. 2 (2014), Articles, pages 141-149
DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2014.1.2.11
Submitted: May 22, 2014 Accepted: Dec 26, 2014 Published: Dec 26, 2014
How to Cite

Abstract

Nowadays it is commonly accepted that Mathematics is a subject whose teaching-learning process is closely related to emotional issues, up to the point of creating feelings of fear, insecurity, anxiety and low self-concept that can transfer and transmit from Education Faculties to primary school classrooms. The aim of this paper is the development and validation of a questionnaire to assess attitudes towards mathematics in Primary Education Teacher Students. The questionnaire is made up of 19 items with five Likert-type response. The sample involved 307 students of the four courses of the Primary Education Degree of the Faculty of Education of the University of A Coruña. The validity and reliability of the questionnaire are established applying statistical techniques and using the statistical package SPSS Statistics v. 21.0. A Cronbach’s alpha coefficient of .92 is obtained and a factor analysis is carried out, obtaining 3 factors: Student’s perception of their math teacher (with nine items), Liking for mathematics (with six items), and Student’s perception of their mathematical ability (four items). The results allow to establish that the questionnaire has a sufficient internal consistence to be used in the evaluation of the attitudes of future teachers about mathematics, the class and the professor.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Akey, T. (2006). School context, student attitudes and behaviour, and academic achievement: An exploratory analysis. http://www.files.eric.ed.gov/fulltext/ED489760.pdf

Barca, A., Porto, A., Vicente, F., Brenlla, J. & Morán, H. (2008). La interacción, estilos atribucionales y enfoques de aprendizaje como determinantes del rendimiento académico. En González-Pienda, J. A. & Núñez, J. C. (Ed.). Psicología y Educación: un lugar de encuentro. V Congreso Internacional de Psicología y Educación: los retos del futuro (pp. 670-688). Oviedo: Ediciones de la Universidad de Oviedo.

Barrantes, M. & Blanco, L. (2006). A study of Prospective Primary Teachers Conceptions of Teaching and Learning School Geometry. Journal of Mathematics Teachers Educations, Calgary, 9, 411-436. http://www.doi.org/10.1007/s10857-006-9016-6

Bayram, N. (2010). Introduction to structural equation modeling: Amos Applications. Bursa: Ezgi Bookstore.

Bazán, J. L. & Aparicio, A. S. (2006). Las actitudes hacia la Matemática-Estadística dentro de un modelo de aprendizaje. Educación. Revista Semestral del Departamento de Educación de la PUCP, 15(28), 1-12. http://www.revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2041

Blanco, A. (2008). Una revisión crítica de la investigación sobre las actitudes de los estudiantes universitarios hacia la Estadística. Revista Complutense de Educación, 19(2), 311-330. http://www.revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED0808220311A/15466

Bursal, M. & Paznokas, L. (2006). Mathematics anxiety and preservice elementary teachers' confidence to teach mathematics and science. School Science and Mathematics, 106(4), 173-179. http://www.doi.org/10.1111/j.1949-8594.2006.tb18073.x

Caballero, A., Blanco, L. J. & Guerrero, E. (2009). El dominio afectivo en futuros maestros de matemáticas en la Universidad de Extremadura. Paradigma, 29(2), 157-171. http://www.scielo.org.ve/scielo.php?script=sci_pdf&pid=S1011-22512008000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Darias, E. (2000). Escala de actitudes hacia la estadística. Psicothema, 12(2), 175-178. http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=542

Debellis, V. A. & Goldin, G. A. (2006). Affect and meta-affect in mathematical problem solving: a representational perspective. Educational Studies in Mathematics, 63, 131-147. http://www.doi.org/10.1007/s10649-006-9026-4

De la Torre, E., Mato, M. D. & Rodríguez, E. (2009). Ansiedade e rendemento en matemáticas. Revista Galega do Ensino, 53, 73-77. http://www.dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3053016

Ertekin, E. (2010). Correlations between the mathematics teaching anxieties of preservice primary education mathematics teacher and their beliefs about mathematics. Educational Research and Reviews, 5(8), 446-454. http://www.academicjournals.org/journal/ERR/article-abstract/92963604179

Estrada, A. (2002). Actitudes hacia la Estadística e instrumentos de evaluación. En Actas de las Jornades Europees d’Estadística (pp. 369-384). Palma de Mallorca: Instituto Balear de Estadística. http://www.ibestat.es/ibfiles//content/files/publicaciones/jornades_europees.pdf

Estrada, A. (2009). Las actitudes hacia la estadística en la formación de los profesores. Lleida: Milenio.

Etxandi, R. (2007). Matemática en educación primaria: un intento de renovación de la práctica en el aula. Uno. Revista de didáctica de las matemáticas, 45, 15-25. http://www.dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2285019

Fennema, E. & Sherman, J. (1976). Fennema-Sherman Mathematics Attitudes Scales: Instruments Designed to Measure Attitudes Toward the Learning of Mathematics by Males and Females. Journal for Research in Mathematics Education, 7(5), 324-326. http://www.nctm.org/publications/article.aspx?id=38831

Fernández, R. & Aguirre, C. (2010). Actitudes iniciales hacia las matemáticas de los alumnos de grado de magisterio de Educación Primaria: Estudio de una situación en el EEES. Unión. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 23, 107-116. https://www.ruidera.uclm.es/xmlui/bitstream/handle/10578/1340/fi_1286380667-Union_023_013.pdf?sequence=1

Fotoples, R. (2000). In My View. Overcoming Math Anxiety. Kappa Delta Phi Record, 36(4), 149-151. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00228958.2000.10518774#.VCBUoFdaYWo

Furinghetti, F & Morselli, F. (2009). Every unsuccessful problem solver in unsuccessful in his or her own way: affective and cognitive factors in proving. Educational Studies in Mathematics, 70, 71-90. http://www.download.springer.com/static/pdf/959/art%253A10.1007%252Fs10649-008-9134-4.pdf?auth66=1411577945_f749a86253a11e07bb7354109c2feb94&ext=.pdf

Gardner, R. C. (2001). Psychological Statistics Using SPSS for Windows. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall. [Trad. Esp. (2003): Estadística para Psicología usando SPSS para Windows. México: Pearson Education/ Prentice Hall].

Gleason, J. (2007). Relationships between Pre-service Elementary Teachers Mathematics Anxiety and Content Knowledge for Teaching. Journal of Mathematical Sciences & Mathematics Education, 3(1), 39-47. http://ww.msme.us/2008-1-6.pdf

Gómez Chacon, I. M. (2000). Matemática emocional. Los afectos en el aprendizaje matemático. Madrid: Narcea.

Gresham, G. (2010) A study exploring exceptional education preservice teacher mathematics anxiety. IUMPST: The Journal, 4 (Curriculum). http://www.k-12prep.math.ttu.edu/journal/curriculum/gresham01/article.pdf

Guerrero, E, Blanco, J. & Gil, N. (2005). El dominio afectivo en el aprendizaje de las Matemáticas. Una revisión de sus descriptores básicos. Revista iberoamericana de educación matemática, 2, 15-32. http://www.fisem.org/www/union/revistas/2005/2/Union_002_004.pdf

Guerrero, E., Blanco, L. J., López, M., Caballero, A., Gil, N. & Espejo, E. (2009). La integración de la dimensión afectiva-emocional en el aprendizaje de las Matemáticas. International Journal of Developmental and Educational Psycholoy, 2(1), 207-216. http://www.scielo.org.ve/scielo.php?pid=S1011-22512008000200009&script=sci_arttext

Hernández, J., Palarea, M. M. & Socas, M. M. (2001). Análisis de las concepciones, creencias y actitudes hacia las Matemáticas de los alumnos que comienzan la Diplomatura de Maestro. El papel de los materiales didácticos. En M. Socas, M. Camacho y A. Morales (Ed.), Formación del profesorado e investigación en educación matemática, II (pp. 115- 124). Departamento de Análisis Matemático. Universidad de La Laguna.

Iossi, L. (2007). Strategies for reducing math anxiety in post-secondary students. Proceedings of the Sixth Annual College of Education Research Conference: Urban and International Education Section (pp. 30-35). Miami: Florida International University.

Jackson, E. (2008) Mathematics Anxiety in student teachers. Practitioner Research in Higher University of Cumbria, 2(1), 36-42. http://www.194.81.189.19/ojs/index.php/prhe/article/view/20/20

Luengo, R. & González, J. J. (2005). Relación entre los estilos de aprendizaje, el rendimiento en matemáticas y la elección de asignaturas optativas en alumnos de enseñanza secundaria obligatoria. Revista Iberoamericana de Educación, 3, 25-46. http://www.uv.es/RELIEVE/v11n2/RELIEVEv11n2_4.htm

Malinsky, M., Ross, A., Pannells, T. & Mcjunkin, M. (2006). Math anxiety in preservice elementary school teachers. Education, 127(2), 274-279. http://www.questia.com/library/journal/1G1-158523257/math-anxiety-in-pre-service-elementary-school-teachers

Martínez, O. J. (2005). Dominio afectivo en educación matemática. Paradigma, 26(2), 7-34. http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2347432

Marshall, G. (2000). Explaining mathematics anxiety in college students: a research project. The Mathematics Educator, 5(1/2), 108-116. http://www.math.nie.edu.sg/ame/matheduc/journal/v5_12/v51_108.aspx

Mato, M. D. (2006). Diseño y validación de dos cuestionarios para evaluar las actitudes y la ansiedad hacia las matemáticas en alumnos de Educación Secundaria Obligatoria. (Tesis inédita de doctorado). Universidade da Coruña, A Coruña.

Mato, M. D. (2010). Mejorar las actitudes hacia las matemáticas. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación, 18(1), 1138-1663. http://hdl.handle.net/2183/8408

Mato, M. D. & De la Torre, E. (2009). Evaluación de las actitudes hacia las matemáticas y el rendimiento académico. En González, M.J., González, M.T. & Murillo, J. (Eds.) Actas del XIII simposio de la SEIEM. Investigación en Educación Matemática (pp. 285-300). Santander: Universidad de Cantabria.

Mendías Cuadros, A. M. (2004). Motivos que determinan el acceso a los estudios de magisterio del alumnado de Granada e influencia de factores institucionales en la modificación de las actitudes iniciales. Granada: Arial Ediciones.

Pérez-Tyteca, P., Castro, E., Segovia, I., Castro, E., Fernández, F. & Cano, F. (2009). El papel de la ansiedad matemática en el paso de la educación secundaria a la educación universitaria. PNA, 4(1), 23-35. http://hdl.handle.net/10481/3510

Pérez-Tyteca, P., Castro, E., Rico, L. & Castro, E. (2011). Ansiedad matemática, género y ramas de conocimiento en alumnos universitarios. Enseñanza de las Ciencias, 29(2), 237-250. http://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/243835

Ramírez, Mª J. (2005). Actitudes hacia las matemáticas y rendimiento académico entre estudiantes de octavo básico. Estudios Pedagógicos, 31(1), 97-112. http://www.doi.org/10.4067/S0718-07052005000100006

Rayner, V. Pitsolantis, N. & Osana, H. (2009) Mathematics Anxiety in Preservice Teachers: Its Relationship to their Conceptual and Procedural Knowledge of Fractions. Mathematics Education Research Journal, 21(3), 60-85. http://www.doi.org/10.1007/BF03217553

Segovia, I. (2008). Memoria descriptiva del Plan de Mejora de la titulación de Maestro especialidad de Educación Primaria. Facultad de Ciencias de la Educación. Granada: Universidad de Granada.

Watt, H. (2000). Measuring acttitudinal change in mathematics and English over 1 st year of junior school: A multidimensional analysis. The Journal of Experimental Education, 68(4), 331-361. http://www.doi.org/10.1080/00220970009600642

Wood, E. (1988). Math anxiety and elementary teachers: What does research tell us? For the Learning of Mathematics, 8(1), 8-13. http://www.flm-journal.org/index.php?do=show&lang=en&vol=8&num=1

Yazici, E. & Ertekin, E. (2010). Gender Differences of Elementary Prospective Teachers in Mathematical Beliefs and Mathematics Teaching Anxiety. Inter-national Journal of Human and Social Sciences, 5(9), 610-613. http://waset.org/Publication/gender-differences-of-elementary-prospective-teachers-in-mathematical-beliefs-and-mathematics-teaching-anxiety/15003

Zakaria, E. & Nordin, N. M. (2008) The Effects of Mathematics Anxiety on Matriculation Students as Related to Motivation and Achievement. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education 4(1), 27-30.