Main Article Content

Enrique Bonilla-Algovia
Universidad de Alcalá
Spain
https://orcid.org/0000-0003-1667-1880
Esther Rivas-Rivero
Universidad de Alcalá
Spain
https://orcid.org/0000-0001-5092-1260
Vol. 5 No. 2 (2018), Articles, pages 113-117
DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2018.5.2.3624
Submitted: Jul 19, 2018 Accepted: Oct 24, 2018 Published: Dec 1, 2018
How to Cite

Abstract

Teaching staff play an important role while preventing and fighting against inequality and gender-based violence, as school is one of the main influences in differential gender socialization. It is for this reason why this paper’s aim is to analyse and evaluate a variety of beliefs and myths regarding romantic love in a sample of future teachers from the Community of Madrid (Spain). The reduced version of Myths Scale toward Love was used, as well as some statistical analyses were applied to the results, in order to study gender-based differences of the sample. The scale mentioned above was applied to 433 trainee teachers (76.7% females and 23.3% males) belonging to different teaching university degrees (master´s and bachelor`s), with an average age of 24.04 (SD = 3.83). The results show that the most commonly believed and accepted myths about love are the ones related to the eternal passion, the omnipotence of love and the “better-half”. In addition, there are statistically significant differences between men and women in the acceptance of romantic love myths, what could be due to the differential socialization of gender. Distorted beliefs about love can justify and encourage gender-based violence, so it is necessary to modify the romantic discourse and promote real equality from all socializing areas.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Azorín, C. M. (2017). Actitudes hacia la igualdad de género en una muestra de estudiantes de Murcia. Revista Complutense de Educación, 28(1), 45-60. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n1.48715

Bosch, E., Ferrer, V. A., García, M. E., Ramis, M. C., Mas, M. C., Navarro, C., & Torrens, G. (2008). Del mito del amor romántico a la violencia contra las mujeres en la pareja. Madrid: Instituto de la Mujer.

Bosch, E., Ferrer, V. A., Ferreiro, V., & Navarro, C. (2013). La violencia contra las mujeres: el amor como coartada. Madrid: Anthropos Editorial.

Caro, C., & Monreal, M. C. (2017). Creencias del amor romántico y violencia de género. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 47-56. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v2.917

Ferrer, V., & Bosch, E. (2013). Del amor romántico a la violencia de género: Para una coeducación emocional en la agenda educativa. Profesorado: Revista de currículum y formación del profesorado, 17(1), 107-122. http://www.ugr.es/local/recfpro/rev171ART7.pdf

Flecha, A., Puigvert, L. & Redondo, G. (2005). Socialización preventiva de la violencia de género. Feminismo/s, 6, 107-120. https://doi.org/10.14198/fem.2005.6.08

García-Pérez, R., Rebollo, M. A., Vega, L., Barragán-Sánchez, R., Buzón, O., & Piedra, J. (2011). El patriarcado no es transparente: competencias del profesorado para reconocer desigualdad. Cultura y Educación, 23(3), 385-397. http://doi.org/10.1174/113564011797330298

Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L., & Black, W. C. (1999). Análisis Multivariante. Madrid: Prentice Hall Iberia.

Herrera, C. (2014). Amor romántico y desigualdad de género. Revista Feminista Casa de la Mujer, 20(2), 79-95. http://repositorio.una.ac.cr/handle/11056/11524

Lorente, M. (2007). Violencia de género, educación y socialización: acciones y reacciones. Revista de Educación, 342, 19-35. http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/123456789/1279

Mosteiro, M. J., & Porto, A. M. (2017). Análisis de los estereotipos de género en alumnado de formación profesional: diferencias según sex, edad y grado. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 151-165. https://doi.org/10.6018/rie.35.1.257191

Nava-Reyes, M. A., Rojas-Solís, J. L., Greathouse, L. M., & Morales, L. A. (2018). Gender roles, sexism and myths of romantic love in Mexican adolescents. Revista Interamericana de Psicologia, 52(1), 102-111. https://doi.org/10.30849/rip/ijp.v52i1.341

Pérez, M. D. (2007). La violencia de género: prevención educativa. Papeles Salmantinos de Educación, 8, 73-94. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2321865

Rodríguez, Y., & Alonso, P. (2015). Análisis de los discursos de los y las jóvenes sobre la violencia en las relaciones de pareja. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, Extr.(2), 15-18. https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.02.235

Rodríguez-Castro, Y., Lameiras-Fernández, M., Carrera-Fernández, M. V., & Vallejo-Medina, P. (2013). La fiabilidad y validez de la escala de mitos hacia el amor: las creencias de los y las adolescentes. Revista de Psicología Social, 28(2), 157-168. https://doi.org/10.1174/021347413806196708

Yela, C. (2003). La otra cara del amor: Mitos, paradojas y problemas. Encuentros en Psicología Social, 1(2), 263-267.