Main Article Content

Jesús A. Dopico
Universidad de A Coruña
Spain
María Ángeles González
Universidad de A Coruña
Spain
Biography
Diego Campos-Juanatey
Spain
Vol. Extr., núm. 01 (2017) - XIV CIG-PP, XIV Congreso de Psicopedagogía. Área 1: APRENDIZAJE, MEMORIA Y MOTIVACIÓN, pages 093-096
DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.01.2279
Submitted: Jul 10, 2017 Accepted: Dec 11, 2017 Published: Dec 15, 2017
How to Cite

Abstract

Para analizar la influencia de la habilidad espacial, de rotar imágenes y del género, en el rendimiento en Economía, a 119 estudiantes de Administración y Dirección de Empresas, se les aplicó el test MASMI, y el test MRT. Se examinaron de un modelo gráfico utilizado en macroeconomía, y se obtuvo la calificación en Política Económica. Mujeres y participantes con alta habilidad para rotar imágenes, obtuvieron puntuaciones superiores  en ambas medidas, a hombres y  participantes con baja habilidad,  respectivamente. La puntuación en gráficos de altos en habilidad de imagen espacial fue superior a la de los bajos en habilidad espacial.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Campos, A. (2009). Spatial imagery: A new measure of the visualization factor. Imagination, Cognition and Personality, 29, 31-39.

Campos, A. (2013). Reliability and percentiles of a measure of spatial imagery. Imagination, Cognition and Personality, 32, 427-431. htpp://dx.doi: 10.2190/IC.32.4.f

Campos, A. (2014). Gender differences in imagery. Personality and Individual Differences, 59, 107-111. http://dx.doi.org/10.1016/j.paid.2013.12.010

Cohn, E., Cohn, S., Balch, D. C., y Bradley, J. (2001). Do graphs promote learning in principles of Economics? Journal of Economic Education, 32, 4, 299-310.

Cui, D., Wilson, T. D., Rockhold, R. W., Lehman, M. N., y Lynch, J. C. (2017). Evaluation of the effectiveness of 3D vascular stereoscopic models in anatomy instruction for first year medical students. Anatomical Sciences Education, 10, 34-45. htpp://dx.doi: 10.1002/ase.1626. E

Dopico, J. A., González, M. A., y Campos-Juanatey, D. (en prensa). Habilidades de imagen y valoración de los métodos explicativos en Economía. Actas del XIV Congreso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagoxía. Braga.

Guillot, A., Champely, S., Batier, C., Thiriet, P. y Collet, C. (2007). Relationship between spatial abilities, mental rotation and functional anatomy learning. Advances in Health Sciences Education, 12, 491–507. htpp://dx.doi:10.1007/s10459-006-9021-7

Khine, M. S. (Ed.). (2017). Visual-spatial Ability in STEM Education. Transforming Research into Practice. New York: Springer.

Reilly, D., Neumann, D. L., y Andrews, G. (2017). Gender differences in spatial ability: Implications for STEM education and approaches to reducing the gender gap for parents and educators. En M. S. Khine (Ed.), Visual-spatial Ability in STEM Education. Transforming Research into Practice (pp. 195-224). New York: Springer.

Reingewertz, Y. (2013). Teaching macroeconomics through flowcharts. International Review of Economics Education, 14, 86-93. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2200023

Vanderberg, S. G., y Kuse, A. R. (1978). Mental rotations, a group test of three-dimensional spatial visualization. Perceptual and Motor Skills, 47, 599-604.

Voyer, D., Voyer, S., y Bryden, M. P. (1995). Magnitude of sex differences in spatial abilities: A meta-analysis and consideration of critical variables. Psychological Bulletin, 117, 250-270. htpp://dx.doi:10.1037/0033-2909.117.2.250

Yoon, S. Y. (2001). Psychometric properties of the Revised Purdue Spatial Visualization Tests: Visualization of Rotations (The Revised PSVT: R) (Tesis Doctoral). Purdue University, West Lafayette, Indiana.

Yoon, S. Y. y Min, K.-H. (2016). College students´ performance in an introductory atmospheric science course: Associations with spatial ability. Meteorological Applications, 23, 409-419. htpp://dx.doi: 10.1002/met.1565