Main Article Content

Jesús A. Dopico
Universidade da Coruña
Spain
Biography
María Ángeles González
Universidade da Coruña
Spain
Biography
Diego Campos-Juanatey
Universidade da Coruña
Spain
Vol. Extr., núm. 01 (2015) - XIII CIG-PP, XIII Congreso Internacional G-P de Psicopedagogía. Área 1: APRENDIZAJE, MEMORIA Y MOTIVACIÓN, pages 174-177
DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.01.944
Submitted: Jul 7, 2015 Accepted: Aug 26, 2015 Published: Oct 26, 2015
How to Cite

Abstract

This work aimed to analyze whether the gender of the individuals and the years spent in a city significantly influence the knowledge of urban landmarks. A group of 88 students of the Degree in Business Administration from the city of A Coruña was selected for the study. The gender of the participants did not influence the knowledge of urban landmarks; however, people who had been in the city for more than 10 years recalled more names of representative buildings than those who were in the city less than 10 years.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Appleyard, D. (1970). Styles and methods of structuring a city. Environment and Behavior, 2, 100-117.

Boira, J. V. (1992). La ciudad de Valencia y su imagen pública. Valencia: Universidad de Valencia.

Campbell, J. I., Hepner, I. J., y Miller, L. A. (2014). The influence of age and sex on memory for a familiar environment. Journal of Environmental Psychology, 40, 1-8.

Campos-Juanatey, D., Pérez-Fabello, M. J., y Tarrío, S. (en prensa-a). El mapa cognitivo de los estudiantes de Bellas Artes I: El conocimiento de hitos urbanos. Actas del XIII Congreso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagoxía. A Coruña.

Campos-Juanatey, D., Pérez-Fabello, M. J., y Tarrío, S. (en prensa-b). El mapa cognitivo de los estudiantes de Bellas Artes II: El conocimiento del centro histórico de Pontevedra. Actas del XIII Congreso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagoxía. A Coruña.

Carreiras, M. (1992). Mapas cognitivos y orientación espacial. En J. Mayor y J. L. Pinillos (Eds.), Tratado de psicología general (Vol. 4): Memoria y representación (pp. 375-408). Madrid: Alambra Universidad.

Evans, G. W., Marrero, D. G., y Butler, P. A. (1981). Environmental learning and cognitive mapping. Environment and Behavior, 13, 83-104.

Evans, G. W., Smith, C., y Pezdek, K. (1982). Cognitive maps and urban form. Journal of the American Planning Association, 4, 232-244.

Fernández González, A. (2014). Cognición ambiental de la ciudad: Una aproximación al casco de Ourense. Tesis Doctoral no publicada. Universidade de Santiago de Compostela.

García Mira, R. (1997). La imagen de la ciudad de los barrios de A Coruña. A Coruña: Servicio de Publicaciones de la Universidad de A Coruña.

Golledge, R. G., y Spector, A. N. (1978). Comprehending the urban environment: Theory and practice. Geographical Analysis, 10, 401-426.

González, M. A., Dopico, J. A., y Campos-Juanatey, D. (en prensa). La imagen pública de la ciudad de A Coruña. Actas del XIII Congreso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagoxía. A Coruña.

Gifford, R. (2007). Environmental Psychology. Principles and Practice. Colville, WA: Optimal books.

Lázaro Ruíz, V. (2000). La representación mental del espacio a lo largo de la vida. Zaragoza: Egido Editorial.

Lynch, K. (1960). The image of the city. Cambridge, MA: MIT Press. [Trad. Cast. (2013). La imagen de la ciudad. Barcelona: Gustavo Gili].

Lynch, K. (1981). A theory of good city Form. Cambridge, MA: MIT Press.

Pearce, P. L y Fagence, M. (1996). The legacy of Kevin Lynch. Research Implications. Annals of Tourism Research, 23(3), 576-598.