Main Article Content

Leticia Ameijide
Universidad de Santiago de Compostela
Spain
Biography
Alfredo Campos
Vol. Extr., núm. 01 (2015) - XIII CIG-PP, XIII Congreso Internacional G-P de Psicopedagogía. Área 1: APRENDIZAJE, MEMORIA Y MOTIVACIÓN, pages 156-159
DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.01.915
Submitted: Jul 2, 2015 Accepted: Aug 26, 2015 Published: Oct 26, 2015
How to Cite

Abstract

The main goal of this investigation was to find out if the keyword mnemonics reinforced with drawings is effective for ESO students and, on the other hand, the confidence level of this strategy. The sample was composed by a group of 104 participants who learned the translation of a short list of 16 Latin words. The control group learned by the repetition method and the experimental group learned by the keyword mnemonics reinforced with drawings. The results indicated that gender did not have an influence in the recall and sureness of the response. However, the learning strategy proved to have an influence.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Ameijide, L., y Campos, A. (2011a). Diferencias individuales en la metamemoria cuando se utiliza la mnemotecnia de la palabra clave. Actas del XI Congreso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagoxía (pp. 4191-4201). A Coruña: Universidad de A Coruña.

Ameijide, L. y Campos, A. (2011b). Juicios metamnemónicos sobre la mnemotecnia de la palabra clave: estudio con personas mayores. Actas del XI Congreso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagoxía (pp. 4203-4211). A Coruña: Universidad de A Coruña.

Amor, A., Campos, A., y González, M. A. (2003). Estilo cognitivo e imagen, ¿afectan a la mnemotecnia de la palabra clave? Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación, 10, 997-1006.

Atkinson, R. C. (1975). Mnemotechnics in second-language learning. American Psychologist, 30, 821-828.

Campos, A., y Ameijide, L. (2011). Exactitud de los juicios de aprendizaje (JOLs) y mnemotecnia de la palabra clave en adultos y ancianos. International Journal of Psychological Research, 4, 64-71.

Campos, A., y Ameijide, L. (2014). Mnemotecnia de la palabra clave con dibujos y juicios metamnemónicos de personas mayores. Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, 5, 23-38.

Campos, A., Amor, A., y González, M. A. (2002). Presentation of keywords by means of interactive drawings. The Spanish Journal of Psychology, 5, 102-109.

Campos, A., Amor, A., y González, M. A. (2004a). The importance of the keyword- generation method in keyword mnemonics, Experimental Psychology, 51, 125-131.

Campos, A., Amor, A., y González, M. A. (2004b). Drawing-assisted strategies in keyword mnemonics. Studia Psychologica, 46, 211-218.

Campos, A., Camino, E., y Pérez-Fabello, M. J. (2011). Using the keyword mnemonics method among adult learners. Educational Gerontology, 37, 327-335.

Campos, A., González, M. A., y Amor, A. (2004). Different strategies for keyword generation. Journal of Mental Imagery, 28, 51-58.

Campos, A., Pérez-Fabello, M. J., y Camino, E. (2010). Eficacia de la mnemotecnia de la palabra clave en personas adultas. Psicothema, 22, 752-757.

Campos, A., Rodríguez-Pinal, M. D., y Pérez-Fabello, M. J. (2013). Aprendizaje del idioma gallego mediante la mnemotecnia de la palabra clave, en personas bilingües, altas y bajas en control de imagen. Revista de Investigación en Educación, 11, 50-59.

Campos, A., Rodríguez-Pinal, M. D., y Pérez-Fabello, M. J. (2014). Receptive and productive recall with the keyword mnemonics in bilingual students. Current Psychology, 33, 64-72.

Carney, R. N., y Levin, J. R. (2000). Fading mnemonic memories: Here’s looking anew, again! Contemporary Educational Psychology, 25, 499-508.

Cosentino, S., Metcalfe, J., Holmes, J., Steffener, J., y Stern, Y. (2011). Finding the self in metacognitive evaluations: Metamemory and agency in non demented elders. Neuropsychology, 25, 602-612.

González, M. A., Amor, A., y Campos, A. (2003). La mnemotecnia de la palabra clave. A Coruña: Servicio de Publicaciones de la Universidad de A Coruña.

Metcalfe, J., Eich, T. S., y Castel, A. D. (2010). Metacognition of agency across the lifespan. Cognition, 116, 267-282.

Nelson, T. O., y Narens, L. (1990). Metamemory: A theoretical framework and new findings. En G. H. Bower (Ed.), The psychology of learning and motivation: Advances in research and theory (pp. 125-173). New York, NY: Academic Press.

Paivio, A. (1975). Imagery and long-term memory. En A. Kennedy y A. Wilkes (Eds.), Studies in long term memory (pp. 57-88). London: Wiley.

Troutt-Ervin, E. D. (1990). Application of keyword mnemonics to learning terminology in the college classroom. Journal of Experimental Education, 59, 31-41.

Valle, F. (1998). Normas de imaginabilidad. Oviedo: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo.