Main Article Content

María Ángeles González
Universidad de A Coruña (España)
Spain
Biography
Jesús A. Dopico
Universidade da Coruña
Spain
Biography
Diego Campos-Juanatey
Universidade da Coruña
Spain
Vol. Extr., núm. 01 (2015) - XIII CIG-PP, XIII Congreso Internacional G-P de Psicopedagogía. Área 1: APRENDIZAJE, MEMORIA Y MOTIVACIÓN, pages 187-191
DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.01.1111
Submitted: Jul 10, 2015 Accepted: Aug 26, 2015 Published: Oct 26, 2015
How to Cite

Abstract

This work aimed to analyze the differences in the image of the city of A Coruña (Spain), among people with less than a year living in the city, and those who took more than a year living in it. To this end, the questionnaire used by Boira (1992), with some modifications, was applied to a sample of 130 students from the Faculty of Education of the city. The Hercules Tower and the Pontevedra Square are representative elements for all of them. However, when participants with less stay in the city had to cite the first five things they remembered from the city, noted in a higher percentage beaches Riazor and Orzán than the Hercules Tower. Only in this group, one of the five places spontaneously remembered more often is the Marineda City shopping center.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Aragonés, J. I., y Amérigo, M. (2010). Psicología ambiental. Aspectos conceptuales y metodológicos. En J. I. Aragonés y M. Amérigo. Psicología ambiental (pp. 25-55). Madrid: Pirámide.

Bernal Santa Olalla, B. (2003). Los jóvenes y la ciudad. Análisis y valoración del patrimonio urbano en quince ciudades históricas. En L. López, C. E. Relea, y J. Somoza (Coord.), La ciudad. Nuevos procesos, nuevas respuestas (pp. 373-387). León: Universidad de León.

Boira, J. V. (1992). La ciudad de Valencia y su imagen pública. Valencia: Universidad de Valencia.

Carreiras, M. (1992). Mapas cognitivos y orientación espacial. En J. Mayor y J L. Pinillos (Eds.), Tratado de psicología general (Vol. 4): Memoria y representación (pp. 375-408). Madrid: Alhambra Universidad.

Campos-Juanatey, D., Pérez-Fabello, M. J., y Tarrío, S. (en prensa-a). El mapa cognitivo de los estudiantes de Bellas Artes I: El conocimiento de hitos urbanos. Actas del XIII Congreso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagoxía. A Coruña.

Campos-Juanatey, D., Pérez-Fabello, M. J., y Tarrío, S. (en prensa-b). El mapa cognitivo de los estudiantes de Bellas Artes II: El conocimiento del centro histórico de Pontevedra. Actas del XIII Congreso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagoxía. A Coruña.

Dopico, J., González, M. A. y Campos-Juanatey, D. (en prensa-a). Influencia de la familiaridad con una ciudad en su conocimiento. Actas del XIII Congreso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagoxía. A Coruña.

Dopico, J., González, M. A. y Campos-Juanatey, D. (en prensa-b). ¿Influye la habilidad de rotar imágenes en el conocimiento de una ciudad? Actas del XIII Congreso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagoxía. A Coruña.

Evans, G. W., Marrero, D. G., y Butler, P. A. (1981). Environmental learning and cognitive mapping. Environment and Behavior, 13, 83-104.

Golledge, R. G., y Spector, A. N. (1978). Comprehending the urban environment: Theory and practice. Geographycal Analysis, 10, 401-426.

González, M. A., Dopico, J. A. y Campos-Juanatey, D. (en prensa). La imagen pública de la ciudad de A Coruña. Actas del XIII Congreso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagoxía. A Coruña.

Lázaro Ruiz, V. (2000). La representación mental del espacio a lo largo de la vida. Zaragoza: Egido Editorial.

Lynch, K. (1960). The image of the city. Cambridge, MA: MIT Press. [Trad. Cast. (2013). La imagen de la ciudad. Barcelona: Gustavo Gili].

Tolman, E. C. (1948). Cognitive maps in rats and men. Psychological Review, 55, 189-208.