Contido principal do artigo

Miguel Pardellas Santiago
Universidade de Santiago de CompostelaGrupo SEPA
España
https://orcid.org/0000-0001-5867-9480
Pablo Á. Meira Cartea
Universidade de Santiago de Compostela Grupo SEPA
España
https://orcid.org/0000-0003-0194-7477
Lucía Iglesias da Cunha
Universidade de Santiago de Compostela Grupo SEPA
España
https://orcid.org/0000-0003-2293-3760
Vol. 02 Núm. 020 (2015), Educación ambiental, nas escolas e nas universidades, Páxinas 1171-1185
DOI: https://doi.org/10.17979/ams.2015.02.020.1663
Recibido: xuño 10, 2016 Publicado: dec. 14, 2015
##submission.howToCite##

Resumo

Dende unha perspectiva educativa, as iniciativas enmarcadas no movemento das “transition towns” conteñen os elementos necesarios para poder considerarse unha metodoloxía válida para enfrontar os problemas do Cambio Climático e o Pico do Petróleo a través dunha dinámica comunitaria. Por outra parte, as universidades, como como posíbeis referentes na busca de solucións á crise ambiental, a pesar das experiencias de ambientalización impulsadas nos últimos anos, distan moito de ser entidades de baixo impacto ambiental e existen dúbidas sobre a súa capacidade para formar cidadáns e profesionais críticos e comprometidos cos desafíos da crise ambiental. Neste contexto, desenvolveuse un estudo de caso múltiple que analiza dende unha perspectiva educativo-ambiental a experiencia de tres universidades en transición: a Universidade de Santiago de Compostela, a University of Edinburgh e a Universidade do Minho. O obxectivo é valorar o potencial da metodoloxía da transición para superar un hipotético “teito de cristal” que entorpece a ambientalización das institucións universitarias. A análise constata a existencia dun teito de cristal nas estratexias de ambientalización universitaria, incapaces de subverter, incluso a través de metodoloxías innovadoras como a transición, as estruturas e dinámicas académicas, corporativas, organizativas e culturais que tenden a reproducir a súa insustentabilidade.

Descargas

Os datos de descargas todavía non están dispoñibles.

Detalles do artigo

Citas

ALBA, D. (2007). “Análisis de los procesos de gestión y educación para la sostenibilidad en las universidades públicas españolas”. En SUREDA, J. E CANO, L. (coords.), Tendencias de la Investigación en Educación Ambiental al desarrollo socioeducativo y comunitario. Madrid: Organismo Autónomo de Parques Nacionales. Ministerio de Medio Ambiente, pp. 197-215.

AZNAR MINGUET, P, MARTINEZ-AGUT, M.P., PALACIOS, B., PIÑEIRO, A. E ULL, A. (2011). “Introducing sustainability into university curricula: an indicator and baseline survey of the views of university teachers at the University of Valencia”. Environmental Education Research. Vol. 17, No. 2, pp.145-166.

BENAYAS, J. (2014). “Universidad y sostenibilidad. Reflexiones para un debate. ¿La universidad está liderando los cambios necesarios para que la sociedad se comprometa con un futuro más sostenible?”. Boletín Carpeta Informativa del CENEAM. Mayo. Disponible en: http://www.magrama.gob.es/es/ceneam/articulos-de-opinion/2014-05-Benayas_tcm7-326014.pdf.

BRANGWYN, B. E HOPKINS, R. (2009). Compendio de iniciativas de transición. Totnes: Transition Network.

COLLER, X. (2005). Estudio de casos. Cuadernos Metodológicos, núm 30. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.

CROFT´S, J. (2008). “Four stages that any project will go through”, en Hopkins, R.: The Transition Handbook. From oil dependency to local resiliencie. Totnes: Green Books. Appendix 2.

DEL RÍO, J. (2011). “En transición hacia un nuevo paradigma. La complejidad del mundo y sus límites”, en The Ecologist, núm. 45, pp. 15-18.

FERRER-BALAS, D., J. BRUNO, M. DE MINGO, E R. SANS (2004). “Advances in education transformation towards sustainable development at the Technical University of Catalonia, Barcelona”. International Journal of Sustainability in Higher Education, Vol. 5, No. 3, pp. 251-266.

GUNI (Ed.) (2012). Higher Education in the World 4. Higher Education´s Commitment to Sustainability: From Understanding to Action. Barcelona: GUNI,.

HERREMANS, I. E ALLWRIGHT, D.E. (2000). “Environmental management systems at North American universities: What drives good performance?”. International Journal of Sustainability in Higher Education, Vol. 1, No. 2, pp.168 - 181.

HOPKINS, R. (2008). The Transition Handbook. From oil dependency to local resiliencie. Totnes: Green Books.

HOPKINS, R. (2011). The Transition Companion. Totnes: Green Books.

IGLESIAS DA CUNHA, L. E PARDELLAS SANTIAGO, M. (coord.) (2008): Estratexias de Educación Ambiental. Modelos, experiencias e indicadores para a sostenibiliade local. Vigo: Eixo Atlántico do Noroeste Peninsular.

JUNYENT, M. E GELI DE CIURANA, A.M. (2008). “Education for sustainability in university studies: A model for reorienting the curriculum”. British Educational Research Journal, Vol. 34, No. 6, pp. 763-782.

LOZANO GARCÍA, F.J., G. GÁNDARA, O. PERNI, M. MANZANO E D.E. HERNÁNDEZ (2008). “Capacity building: A course of sustaibable development to educate de educators”. International Journal of Sustainability in Higher Education, Vol. 9, No. 3, pp. 257-281.

PARDELLAS, M., IGLESIAS, L. E MEIRA, P.A. (2013), “Iniciativas en Transición. Nuevos escenarios para una Educación Ambiental comunitaria”, Cuadernos de Pedagogía, No. 439, pp 53-55.

REBOLLO, O. (2007). O reto da participación cidadá nas políticas culturais. En Cruz, L. A cultura e a educación diante dos desafíos da participación social. Interea Foro 2007. A Coruña: Deputación provincial, pp.36-57

SHRIBERG, M. (2002). “Institutional assesment tools for sustainability in higher education: strengths, weaknesses and implications for practice and theory”. Higher Education Policy, No. 15, pp. 153-167.

STAKE, ROBERT E. (1998). Investigación con estudios de casos. Madrid: Morata.

SURIÑACH, R. (2008). “Volviendo a lo local”. Opcions, núm. 28, pp. 27-29.

TILBURY, D. (2012). “Higher Education for Sustainability: A Global Overview of Commitment and Progess”. En GUNI (Ed.). Higher Education in the World 4. Higher Education´s Commitment to Sustainability: From Understanding to Action. Barcelona. GUNI, pp.-18-27.

VELÁZQUEZ, L., MUNGIA, N., PLATT, A. E TADDEI, J. (2006). “Sustainable university: what can be the matter?”. Journal of Cleaner Production, No.14, pp. 810-819.

ZARZUELA, J. (2009). “El movimiento de transición”. Ecologista, núm. 61, pp. 24-26.